Wilt u een Wijkse thuishulporganisatie?

28 juli 2008

Wilt u een Wijkse thuishulporganisatie?

In de weblog van de afdeling Wijk bij Duurstede geeft SP-wethouder Jan Burger zijn visie op de problemen in de thuiszorg. Ook vraagt hij nadrukkelijk om reacties op het idee van het opzetten van een plaatselijke thuishulpcentrale.

De SP in Wijk bij Duurstede wil samen met de PvdA onderzoeken of het mogelijk is om zo’n plaatselijke thuishulporganisatie op te richten. Dit als mogelijke oplossing voor de gerezen financiële problemen bij zorginstelling Vitras.
De afgelopen weken is duidelijk geworden dat Vitras moeite heeft om haar verplichtingen op het gebied van de huishoudelijke hulp na te komen. Medewerkers in de huishoudelijke hulp ontvingen een brief van de thuiszorgorganisatie met die strekking. Ook voerde de directie gesprekken met verschillende gemeenten.

Vitras is verreweg de grootste zorgaanbieder in Wijk bij Duurstede en de andere gemeenten in de regio. In 2007 bedroeg het tekort op de huishoudelijke hulp ruim 1,2 miljoen. Dit jaar verwacht de thuiszorgorganisatie eveneens een fors verlies. Volgens onderzoek van brancheorganisatie ActiZ verkeert overigens tweederde van de thuiszorginstellingen in het hele land in de rode cijfers en loopt daarmee kans failliet te gaan.

U kunt als lezer van deze site uw reactie op het idee van het opzetten van een Wijkse thuishulporganisatie geven!