Commotie over grondaankopen ongegrond

15 mei 2008

Commotie over grondaankopen ongegrond

Tijdens de raadsvergadering van 13 mei werd door de PCG en Burgerbelangen een interpellatie debat aangevraagd over de grondaankopen in Langbroek. Beide partijen hadden hun vraagtekens over de openheid van het College en vonden de onderhandelingen met de verkopende partijen amateuristisch. “Grote onzin en zwartmakerij”, volgens de coalitiepartijen gesteund door het CDA en VVD.

De aankoop van de gronden in Langbroek heeft heel wat stof doen opwaaien. Het college constateert tevreden dat hun inzet succesvol is geweest, omdat de beoogde gronden tegen fatsoenlijke prijzen zijn gekocht. Deze mening wordt gesteund door een grote raadsmeerderheid.

Op de vraag waarom werd de grond niet eerder aangekocht, antwoordde wethouder Burger: “Normaal worden grondaankopen bekend gemaakt op het moment dat de deal rond is. In Langbroek liep dat even anders omdat de plannen door de bevolking zelf zijn gemaakt. De grondeigenaren in de omgeving waren bereid om met de gemeente te onderhandelen. Ook waren we niet afhankelijk van de grond, vandaar dat we niet te veel voor de grond wilden betalen.”

Hoe kan het dan dat de projectontwikkelaar Schipper Bosch de gronden van de familie van Os kocht? Wethouder Burger: “Dat is het ondernemersrisico van Schipper Bosch, zij hoopten op de grond te mogen bouwen. Toen de gemeente aangaf de grond dan maar niet bij het project te betrekken, dreigde de projectontwikkelaar met een onverkoopbaar stukje grond te blijven zitten. Uiteindelijk heeft Schipper Bosch eieren voor zijn geld gekozen en geprobeerd het verlies zo klein mogelijk te houden. Zij hebben de grond, waar zij zelf 90 euro per m2 hadden betaald, verkocht voor € 41,25 aan de gemeente. In ruil voor deze deal wilde Schipper Bosch graag een bouwlocatie kopen waarmee zij een deel van hun verlies goed konden maken, de gemeente ging akkoord en verkocht de Beatrix School in Cothen voor € 250,= per m2 inclusief de school. De school zal op kosten van Schipper Bosch worden gesloopt. Daarna zal Schipper Bosch 8 twee onder een kap woningen bouwen op deze locatie. Van verdere deals met Schipper Bosch is geen sprake.”

SP Raadslid de Heus reageert: “Burger Belangen en de PCG kunnen niet begrijpen dat Schipper Bosch dit verlies slikt. Ach het is heel simpel, het was slikken of stikken voor de projectontwikkelaar. Met deze deal heeft Schipper Bosch zijn verlies kunnen beperken en de gemeente heeft extra grond om te zorgen dat SVL geen velden hoeft in te leveren. Wij zitten hier voor de belangen van de gemeente en toch niet voor de belangen van een projectontwikkelaar? Ik begrijp dus helemaal niet waarom PCG en Burger Belangen meer voor de grond hadden willen betalen, wiens belang dien je dan?”

“Door alle commotie rond de grondaankopen zijn zowel de gemeente Wijk bij Duurstede als de familie van Os in diskrediet gebracht. De familie van Os, omdat zij ten onrechte worden gezien als geldwolven. Maar zij hebben gelijk dat ze de grond aan de hoogste bieder verkopen, dat had iedereen gedaan. De gemeente wordt verweten dat zij geen openheid gaf, echter alle dossiers liggen op tafel. Geruchten dat er in achterkamertjes nog meer deals zouden zijn gemaakt, kunnen niet hard gemaakt worden en zijn daarom volledig uit de lucht gegrepen.” Aldus Gert de Heus.