h

Verordening dwangsommen nader bekeken

27 april 2008

Verordening dwangsommen nader bekeken

In oktober 2006 heeft de gemeenteraad op initiatief van de SP de verordening dwangsommen aangenomen. De verordening ging in op 1 juli 2007. Deze geeft de inwoners de mogelijkheid om een dwangsom op te leggen bij het niet tijdig reageren van de gemeente.

Onderdeel van de verordening was dat er na 6 maanden een eerste evaluatie zou plaats vinden.
SP-raadslid Henriëtte Sanders: “Wij zijn tevreden over de eerste evaluatie. Helder is dat de burger een middel in handen heeft gekregen om tijdig beslissingen af te dwingen. Iedereen die een aanvraag doet krijgt een ontvangstbevestiging en een brochure over de dwangsomverordening. Het kost wel wat extra werkzaamheden, maar de burger goed informeren is ons wel wat waard. Dat slecht twee inwoners gebruik hebben gemaakt van de verordening is alleen maar goed. Twee onderdelen vragen aandacht en mogelijk een aanpassing. Het gaat om de ingebrekestellingen gericht aan de raad, en de bekendmaking van een termijn van afhandeling die niet altijd vooraf duidelijk is”.

De belangrijkste conclusies van de eerste evaluatie zijn:

• Termijnen niet altijd helder. In de meeste gevallen is het duidelijk welke behandeltermijn er geldt. Echter niet in alle gevallen is dit zo (bijvoorbeeld bij aanvragen voor vrijstelling voor bestemmingsplannen). Dit levert problemen op aangezien bij de ontvangstbevestiging gemeld dient te worden binnen welke termijn de aanvraag wordt behandeld.

• Tijdige afhandeling van ingebrekestelling door de raad niet haalbaar. De dwangsomverordening geldt ook voor raadsbesluiten. In dat geval is termijn van twee weken om een ingebrekestelling af te handelen erg krap. Immers de raad komt eens in de drie weken bij elkaar.

• Samenloop met klachtenregistratie. Binnen de gemeente is ook een klachtenregeling van kracht. In de praktijk blijkt dat het indienen van een ingebrekestelling gecombineerd wordt met het indienen van een klacht. Er zou een duidelijker onderscheid moeten zijn tussen de klachtenprocedure en de dwangsomverordening.

• Communicatie voldoende. Informatie over de verordening is beschikbaar via internet. Daarnaast wordt conform de verordening bij iedere aanvraag standaard een ontvangstbevestiging verstuurd met een brochure over de dwangsomverordening. In december is onderzocht in hoeverre aanvragers voldoende informatie ontvingen. Conclusie is dat de ontvangstbevestigingen met de termijn van afhandeling in voldoende mate worden verstuurd. Het meesturen van de brochures kan beter.

• ‘Slechts’ twee ingebrekestellingen. Het afgelopen half jaar zijn er ruim 1.200 aanvragen binnengekomen waar de dwangsomverordening van toepassing is. Dit heeft geleid tot twee ingebrekestellingen. Een ervan leidde ertoe dat de gemeente alsnog snel een besluit nam; in het andere geval lukte dit niet en werd een bedrag aan de aanvrager uitgekeerd. De oorzaak dat er ‘slechts’ twee ingebrekestellingen zijn binnengekomen is niet duidelijk.

• Aanjaagfunctie is bereikt. In beide gevallen is na ontvangst van de ingebrekestelling het ambtelijk apparaat direct in actie gekomen. De burger heeft hier haar doel van snelle afwerking bereikt.

U bent hier