Statenfractie SP bezoekt Wijk bij Duurstede

27 april 2008

Statenfractie SP bezoekt Wijk bij Duurstede

WIJK BIJ DUURSTEDE - De SP-fractie van de Provinciale Staten SP bracht afgelopen week een werkbezoek aan de gemeente. Fractievoorzitter Annelies Jonker en de leden Freek Bersch en Nicole van Gemert werden eerst ontvangen door Hans Pouw en Gert de Heus. ‘Met zijn vijf-en zijn we vervolgens bij het college van Burgemeester en Wethouders langsgegaan. Zij hebben de statenleden duidelijk gemaakt waar een links college mee bezig is, en welke plannen ook bij de provincie langs komen’, begint afdelingsvoorzitter Pouw over het bezoek.

Na de uitleg van het college voegden ook bestuurslid Yvonne Komduur en de andere fractieleden, Henriëtte Sanders en Jeroen Brouwer zich bij de SP groep. Aan de hand van Jan Burger en de fractieleden kregen Jonkers, Van Gemert en Bersch uitleg over de projecten in de Engk en aan de Steenstraat. ‘Aan de Steenstraat hebben we een beetje laten zien wat actief grondbeleid, anders besturen en sociaal bouwen inhoud. Hier komen namelijk jongerenappartementen voor een betaalbare prijs. Het project is zo opgezet dat direct omwonenden vanaf het begin mee hebben kunnen praten’, legt De Heus uit.

Werkbezoek SP Statenfractie

In het gebied rondom het Ewoud en Elisabeth Gasthuis was het de beurt aan wethouder Burger om uit te leggen hoe een sociaal zorgbeleid eruit kan zien. ‘Ook hier hebben we voor de planvorming in een ander stadium de bewoners mee laten praten. We zijn bijvoorbeeld aan oude plannen voorbij gegaan, om nieuwe in te voegen. Het maakt het ertoe dat de plannen voor een hele gemeenschap vooral door een betrokken buurt omarmt kan worden.’

De wandeling eindigde bij de stadshaven, wanwaar de delegatie vertrok voor een bezoek aan de werkplaats van Vos Reinaerde. Deze instelling werkt op het industrieterrein met lokale krachten met een indicering voor de AWBZ. Lokaal kunnen we via dit soort bedrijven een goede daginvulling geven voor deze mensen.

Werkbezoek SP Statenfractie

Tijdens de rondleiding bleek dat deze lokale werknemers uitstekend een lokale markt kunnen bedienen. ‘Zo zijn de mensen nu druk met inpakwerkzaamheden voor een grote onderneming als Buitenhuis. Dit bedrijf is druk bezig met zaken rondom het Europees kampioenschap voetbal, en daar moeten extra dingen voor ingepakt worden. Reinaerde en haar mensen kunnen dit heel goed doen. Het is zelfs zaak om te kijken of Wijkse ondernemingen daar niet meer gebruik van kunnen maken,’ meent De Heus.

Het laatste onderdeel van de tocht was een rondleiding op sportpark Oranjekamp. Hier vertelden SVL-voorzitter Gerard Minnaar en voetbalvoorzitter Gert van Leeuwen hoe de plannen rondom het nieuwe zorgcentrum en het sportterrein eruit zien. ‘Net als bij de Steenstraat laat dit ook het anders besturen zien; plannen voor en vooral door de gemeenschap. Dat is de SP. Gerard en Gert hebben dat zoals altijd goed verwoord’, lacht Brouwer.

Werkbezoek SP Statenfractie

De statenleden waren onder de indruk. Het bezoek liet zien waar de SP als bestuurspartij goed in kan zijn, sociaal met de menselijke maat. ‘Dat is natuurlijk het voordeel van Wijk bij Duurstede. Hier doen we ervaringen op, waar we als partij alleen maar gebruik van kunnen maken’, meent Pouw, ‘Verder hebben we nu contacten kunnen leggen, waar we in de toekomst gebruik van kunnen maken. Of het nu gaat om uitbreiding van rode contouren of nu met de AED-actie. Van groot tot klein hebben we elkaar nodig.’