Starternotitie eerste stap

7 april 2008

Starternotitie eerste stap

WIJK BIJ DUURSTEDE – Bouwen voor starters was een van de speerpunten van vele politieke partijen. Vorige week behandelde de gemeenteraad tijdens een voorbespreking de notitie die het college maakte. Hierin staan naast de probleemstelling, ook oplossingen om het probleem voor starters te lijf te gaan. “En dat is niet een lening of zo. Er moet simpelweg meer gebouwd worden. Dat zien alle politieke partijen in”, legt SP-raadslid Gert de Heus uit. Zijn partij maakte van het goedkoper bouwen een speerpunt bij de collegeonderhandelingen.

Kansen voor starters heet de notitie die wethouder Jan Burger vorige week met verschillende raadsfracties besprak. Het college stelde hierin een actieprogramma op dat zich richt op de gehele woningmarkt. Er wordt voorgesteld om 135 woningen per jaar te bouwen.
“Het is specifiek bedoeld om juist beginners op de woningmarkt een plek te geven. Zo worden de komende tijd jaarlijks 25 betaalbare huizen gebouwd. Maar door alle doelgroepen aan bod te laten komen, komt de doorstroming op gang, die ook aan de onderkant voor vrije woningen moet zorgen. Daar ligt dus de dubbele winst”, aldus Gert de Heus.'

Tevens komen er andere maatregelen, zoals het toewijzen van woningen aan mensen met een sociale of economische binding, ook wel het lokale maatwerk genoemd. En het maatschappelijk gebonden eigendom wordt geïntroduceerd.

“Dan kunnen jongeren woningen goedkoper kopen, met een terugkoopverplichting aande woningstichting. Ook worden er huurwoningen verkocht. Daarvoor komen vervolgens extra betaalbare huurwoningen elders voor terug. Bij een aantal toekomstige bouwlocaties zal het aandeel huurwoningen daarom stijgen naar de door ons gewenst veertig procent.”

Her en der komen de komende maanden al woningen op de huizenmarkt. Op dit moment liggen de prijzen echter nog veelal boven het budget van de gemiddelde starter.

“Vorige week stond nog een appartement in het oude klooster in de krant voor meer dan 280 duizend euro, voor iets meer dan tachtig vierkante meter. Dat is niet de bedoeling”, vindt de Heus. “Er wordt straks op grotere schaal gebouwd in de gemeente. En daarnaast zetten onze wethouder en het college nadrukkelijk in op meer sociale woningbouw. Wat ons betreft gaan de palen voor die nieuwe plannen zo snel mogelijk de grond in.”