Betere zorg door samenwerking

30 maart 2008

Betere zorg door samenwerking

Er komt steeds meer samenhang en samenwerking bij de plaatselijke zorgaanbieders. Dat leidt tot een betere zorg, waar de inwoners en vooral mensen die zorg nodig hebben van profiteren. Nieuwe ontwikkelingen zijn onder andere het ontstaan van het WIEL, de opening van WMO-loketten in Cothen en Langbroek en het opstarten van het zogenoemde ‘signaleringsnetwerk’.

Alle eerstelijns zorg- en hulpverleners in Wijk bij Duurstede en omgeving zijn bezig de samenhang en samenwerking in de zorg te verbeteren. Daarvoor hebben zij het WIEL (Wijks Initiatief Eerste Lijnszorg) opgericht. Vorige week werd door de betrokken partijen, in bijzijn van de burgemeester, een intentieverklaring ondertekend. Namens de gemeente zette SP-wethouder Jan Burger zijn handtekening. Hij toonde zich verheugd met dit initiatief, dat op aandringen van de Wijkse huisartsen tot stand is gekomen.

Medio vorig jaar zijn alle zorg- en hulpverleners uit de eerstelijnszorg uitgenodigd om te bekijken wat goed gaat, wat beter kan, hoe men beter met elkaar kan samenwerken en hoe de zorg aan de mensen in Wijk bij Duurstede verbeterd kan worden. Het WIEL werkt nu een aantal zorgprogramma’s verder uit en heeft daarbij als speerpunten: diabetes, astma/copd, hart- en vaatziekten, angst en depressie en geriatrie.

In zijn toespraak vertelde Jan Burger dat het een goed moment was om met vertegenwoordigers van alle zorgpartijen eens te kijken naar de effecten van samenwerking. Hij wees nog eens op de resultaten die inmiddels tot stand zijn gebracht en alle ontwikkelingen die bovendien nog gaande zijn.

“Er gebeurt veel op het gebied van de zorg, zoals de realisatie van het nieuwe Ewoud & Elisabeth Gasthuis waarvoor de definitieve plannen gereed liggen. En dan komt er straks als het goed gaat ook een woonzorgcomplex in Langbroek en is er het initiatief van de woningbouwstichting Cothen voor een centrum voor de Eerste Lijnszorg aldaar.”

De wethouder verwees ook naar het gemeentelijke WMO-loket, dat het afgelopen jaar is uitgebouwd tot een volwaardig punt voor informatie, advies en indicatie voor voorzieningen op het gebied van wonen, welzijn en zorg.
“Wijk bij Duurstede is daarbij uitgeroepen tot voorbeeldgemeente wat betreft de richtlijnen voor de thuiszorg. We openen in april trouwens twee loketten in Cothen en Langbroek, zodat de inwoners uit de kernen in hun eigen dorp een beroep op de consulenten kunnen doen. De Regionale Sociale Dienst gaat in april ook spreekuren draaien in het centrale WMO-loket, waarmee de dienstverlening verder wordt uitgebreid.” Aldus Jan Burger.

Hij noemde verder de extra ondersteuning voor de mantelzorg door het aanstellen van een ondersteunende beroepskracht. En de afgelopen maand is ook het zogenoemde ‘signaleringsnetwerk’ van start gegaan. Daarbij werken diverse hulp- en zorgdiensten samen om eenzaamheid en overlast aan te pakken.

De wethouder prees tenslotte de zorginitiatieven vanuit de organisaties en de bevolking zelf: “Een mooi voorbeeld van dat laatste is de actie voor plaatsing van AED’s (schokapparaten bij hartstilstand) op openbare plaatsen en het werven van vrijwilligers voor de bediening van die apparaten. Ook daarbij vervullen we een voorbeeldfunctie voor de provincie Utrecht.”