AED HartstikkeNodig daadwerkelijk van start

1 maart 2008

AED HartstikkeNodig daadwerkelijk van start

De werkgroep ‘AED HartstikkeNodig’ presenteert op maandagavond 17 maart aanstaande de plannen met betrekking tot een ‘Hartstikke veilig Wijk bij Duurstede’. Inmiddels hebben vele organisaties, vrijwilligers en bedrijven zich aangemeld voor deze actie. Maar er zijn nog een paar ‘witte vlekken’ voor een adequate spreiding van zowel vrijwilligers als AED’s.

Ieder jaar krijgen in Nederland rond de 16.000 mensen een hartstilstand. Ambulances doen er gemiddeld twaalf tot zeventien minuten over om bij een patiënt te komen. Bij een hartstilstand is snel ingrijpen van belang. Als een slachtoffer binnen zes minuten op de juiste manier wordt gereanimeerd en een stroomstoot met een automatische externe defibrillator (AED) krijgt, neemt de kans op overleving flink toe. Vandaar dat op veel plaatsen in het land AED’s worden aangeschaft. Volgens de Nederlandse Hartstichting zijn er tussen de tienduizend en vijftienduizend geplaatst.

Fysiotherapeut en SP-bestuurslid Jan Oechies nam afgelopen najaar samen met Wil van Dam, Henk Huisman, enkele andere vrijwilligers en met steun van zijn partij het initiatief om ook in Wijk bij Duurstede aan de slag te gaan met AED’s. Er verschenen artikelen in de pers en op de SP-site, waarna vrijwilligers zich via de mail en telefoon konden melden. Ook supermarkten, bedrijven, de horeca, sportverenigingen, gemeente en instellingen werden aangeschreven. En met succes.
“We zijn er bijna. Op dit moment hebben zo’n 40 mensen gereageerd. Daarnaast hebben de eerste hulp-organisaties hun mensen geschoold en bieden bedrijven ondersteuning aan. En hangen straks tegen de 20 AED’s in Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede. Het is geweldig”, juicht Oechies.
Leverancier Premed doet eveneens een duit in het zakje. De firma sponsort het project en heeft voor de bedrijven die een AED willen aanschaffen een zeer aantrekkelijke prijs.
“Wij hebben nu nog een klein aantal mensen en AED’s nodig om de gehele gemeente te bedienen.” Aldus Jan Oechies.

Na een proefperiode deze zomer moet het project in september daadwerkelijk van start gaan. De initiatiefnemers zijn ‘apetrots’ op hun actie. Immers, Wijk bij Duurstede is de eerste gemeente in de provincie met een aansluiting op de ‘AEDlocator’. De alarmcentrale 112 zendt dan na een melding van een hartstilstand via de ‘locator’ naar de GSM toestellen van de dichtstbijzijnde vrijwilligers een SMS bericht. Een aantal van hen krijgt opdracht om een AED op te halen en mee te nemen naar het slachtoffer. In Maastricht, waar het systeem in werking is, blijkt dat de gemiddelde tijd tussen melding en aanwezigheid van één of meer vrijwilligers drie minuten bedraagt.

Op maandagavond 17 maart om 20.00 uur in het gemeentehuis wordt uitleg gegeven over de alarmering van vrijwilligers in de directe omgeving van het slachtoffer via hun GSM. Tevens wordt informatie gegeven over aanschaf, onderhoud en het in beveiligde kasten ophangen van AED’s in openbare ruimten. Voorlichting is er ook voor vrijwilligers die geen of onvoldoende scholing hebben gehad. De doelgroep voor de avond bestaat uit de organisaties en vrijwilligers die zich hebben aangemeld. Ook interesse? Kijk op: Hartstikke Nodig!