SP tevreden over grondbeleid

14 februari 2008

SP tevreden over grondbeleid

Dure woningen, langlopende projecten en veel klagende inwoners. Dat zijn in een notendop drie ingrediënten die de woningbouw van de laatste tien jaar in deze gemeente typeren. Voor de SP waren dit belangrijke punten bij de lokale verkiezingen van 6 maart 2006. “Nu bijna twee jaar later zien we dat de vruchten al aan het rijpen zijn. We zijn er nog niet hoor. Maar het college is op de goede weg”, vindt fractieleider Jeroen Brouwer.

Ergernissen over de lange duur van verschillende bouwprojecten hoorde de SP al lang aan. Het Veilingterrein waar maar geen schot in leek te komen, het Rijnweide project (oude Jolice-terrein) kende vele problemen en ook in de Engk leek alles zich te voltrekken zonder enig medeweten van de omwonenden. “Het regende bij ons dan ook klachten. Nu zijn ze er soms nog. Probeer maar een uit te leggen waarom er bij de voormalige veiling nog steeds geen huizen staan. Dat is toch niet te begrijpen”, vindt Brouwer.

Wethouder Jan Burger waagt toch een poging om alles uit te leggen: “Voor het Veilingterrein moesten nog allerlei afspraken worden gemaakt. Bouwfonds, de eigenaar, wilde de archeologische opgravingen niet betalen, het aantal parkeerplaatsen was niet geregeld, er moest nog wat gebeuren met de milieuzone vanwege het verkeerslawaai van de Zandweg, onduidelijkheid over de kostprijs van de beperkte sociale woningen die er komen en het gemeenschappelijk gebruik van een strook grond door bewoners van de Karel de Grotestraat. Zo waren er nog wel wat problemen die eerst opgelost moesten worden. Het duurt dan ook wel even voordat iedereen om de tafel zit en tevreden is. En dan heb je nog de formele procedures van inspraak en reacties. Je bent zo twee jaar verder. Hetzelfde verhaal geldt overigens voor Rijnweide. Plannen lagen er, maar zonder enige afspraken met of inspraak door directe omwonenden. Ook daar hebben we veel moeten doen”, probeert de SP-wethouder uit te leggen.

De SP-fractie hoort en volgt alles kritisch. Zij constateert dat het huidige college de zaken anders oppakt. “We hebben altijd gezegd dat de gemeente een actief grondbeleid moet voeren en niet alles aan projectontwikkelaars over moet laten. Laat die hun gang gaan, en er komen problemen. De gemeente doet het wat dat betreft nu veel beter. Er worden stukken grond aangekocht die strategisch veel waarde hebben, qua plaats en bouwmogelijkheden, en waarbij er geen geld over de balk wordt gesmeten.”

De voorbeelden zijn er volgens Brouwer genoeg: “Kijk naar Langbroek, waar gebouwd zal worden aan een groot woonzorgcomplex, betaalbare starterwoningen en een goed sportveld voor SVL. Een projectontwikkelaar probeerde hier tussen te komen, maar het college weigerde aan prijsopdrijving mee te doen. De ontwikkelaar koos eieren voor zijn geld en besloot alsnog genoegen te nemen met het geboden bedrag. Er is voor de Langbroekse gemeenschap een goede deal gesloten, waarbij alle belangrijke voorzieningen kunnen worden gerealiseerd.”

Er zijn partijen in de raad die de nieuwe handelswijze amateuristisch noemen, nog steeds. Zelfs het feit dat de Beatrixschool in Cothen is verkocht stoppen zij onder deze noemer.
“De verkoopopbrengst van dit stukje grond is hoger dan het door de raad zelf vastgestelde bedrag. Plus dat de ontwikkelaar zelf ook nog eens de sloopkosten op zich neemt. Ook hier is weer een goede deal over gesloten. Nu komen partijen dan weer met vragen over achterliggende afspraken over de ontwikkeling van andere gebieden. Ze blijven het maar proberen, denk ik dan.”

De SP-er vindt het belangrijker om goede geluiden vanuit bijvoorbeeld de Cothense samenleving te horen. Na een open avond in het Dorpshuis gingen vele mensen hier met een tevreden gevoel naar huis. “De mensen was duidelijk dat ontwikkelaars op het Beatrixgebied en ook straks bij De Kamp niet zo maar mogen raak bouwen. Ontwikkelaars en bouwers moeten zich houden aan stevige afspraken. Dat er ook goedkope woningen moeten komen, dat er op tijd begonnen wordt, enzovoorts. Daar gaat het om. Dat is het nut van een goed grondbeleid. Niemand kan mij wijs maken dat dit college dat slecht doet.”