Landelijk beleid voor verbeteren huishoudelijk werk

16 februari 2008

Landelijk beleid voor verbeteren huishoudelijk werk

Staatssecretaris Jet Bussemaker neemt een initiatiefvoorstel over van de SP om de thuiszorg te verbeteren. De thuiszorg moet voortaan cliënten de keus geven: een zogeheten alfahulp, of (net als vroeger) een medewerker in loondienst die voor de cliënt het huishoudelijk werk doet. In Wijk bij Duurstede was dit al in de plaatselijke verordening en bij de aanbesteding van de thuiszorg geregeld. In die zin heeft de gemeente een voorbeeldfunctie gehad.

De SP heeft landelijk een pakket van initiatiefvoorstellen ingediend ter reparatie van de thuiszorg. Zo moeten er basistarieven komen voor de huishoudelijke zorg en dient de marktwerking via de verplichte aanbesteding te stoppen. Thuiszorgwerkers moeten verder bij hun mensen kunnen blijven als een andere thuiszorginstelling de uitvoering overneemt. Het budget dat gemeenten krijgen voor de WMO moet worden geoormerkt, opdat de gemeenten dat geld niet ergens anders aan uit kunnen geven. En tot slot moet uitbuiting via een alfahulpconstructie onmogelijk worden gemaakt. Dit laatste voorstel pakt staatssecretaris Jet Bussemaker (PvdA) nu op.

In Wijk bij Duurstede was al geregeld dat mensen recht hebben op zorg in natura en dat hulpen altijd via een CAO konden werken.

Hans Pouw, afdelingsvoorzitter van de SP en zelf jarenlang werkzaam in de thuiszorg: “We hebben daar als afdeling ons steentje aan bijgedragen met acties en voorstellen. Onze wethouder, Jan Burger, heeft ook op landelijke bijeenkomsten van de partij gewezen op het ‘Wijkse’ model. En ik weet dat er veel interesse is getoond door andere gemeenten voor de wijze waarop we het hier hebben geregeld. Het is dus prachtig als het straks zo wordt geregeld dat onze plaatselijke regels landelijk navolging krijgen.”

Volgens Pouw bereiken de SP-afdeling nog steeds berichten dat sommige thuiszorgorganisaties veel druk uitoefenen op klanten om toch te kiezen voor een alphahulp. “Dat moet nu maar eens over zijn. Hetzelfde geldt voor het onder druk zetten van personeel. Op dit moment willen zorgorganisaties weinig risico lopen. Ook al hebben we het bijvoorbeeld hier in Wijk in principe goed geregeld. Ik erger me er bijvoorbeeld aan dat Vitras het nog durft om een advertentie te plaatsen met de vraag om alphahulpen die niet volgens de CAO betaald krijgen. Daarom is het belangrijk dat er landelijk goede regelgeving komt!” Aldus de plaatselijke SP-voorzitter.

Voor meer informatie of ervaringen bij de thuiszorg in Wijk bij Duurstede kan men terecht op de site van de SP-afdeling: www.wijkbijduurstede.sp.nl of telefonisch: 0343 574438.