Geen kwaadwilligheid woningstichting bij rioolheffing

25 februari 2008

Geen kwaadwilligheid woningstichting bij rioolheffing

Volgens raadslid Henriëtte Sanders is er geen sprake van ‘kwaadwilligheid’ bij de woningbouwstichting Cothen bij het innen van de rioolheffing bij haar huurders. Maar juridisch kan het volgens haar niet en daarom moet de heffing zo spoedig mogelijk worden stopgezet. Dat schrijft het raadslid in de weblog van de SP-afdeling Wijk bij Duurstede.

Er is veel ophef ontstaan over de inning van de gemeentelijke rioolbelasting in Cothen. Want hoewel het hier gaat om een zogenoemde eigenarenheffing, worden de huurders van de woningstichting maandelijks direct aangeslagen voor het betalen van dit bedrag. Door deze werkwijze lopen huurders met een lager inkomen in Cothen de mogelijkheid van kwijtschelding mis; bovendien kunnen ze geen aanspraak maken op een huurtoeslag.

In de plaatselijke weblog van de SP gaat raadslid Henriëtte Sanders dieper op de materie in en concludeert ze dat de woningstichting waarschijnlijk niet ‘kwaadwillig’ de heffing direct op haar huurders oplegt. “Maar het neemt niet weg dat huurders van de woningstichting in Cothen niet gelijkwaardig worden behandeld met de andere huurders in de gemeente Wijk bij Duurstede. Hier moet zo snel mogelijk een einde aan komen!” Aldus het raadslid.

Op donderdag 28 februari aanstaande organiseert de SP in het Dorpshuis een openbare bijeenkomst. Dan komt ook de rioolheffing ter sprake. Verder wordt er gesproken over de resultaten van de WenSPut en de bouwmogelijkheden op De Kamp. De avond begint om 20.00 uur.