Beursplein Wijk groot succes

2 februari 2008

Beursplein Wijk groot succes

Het eerste Beursplein in Wijk bij Duurstede is een groot succes geworden. Op donderdag 31 januari jl. konden vrijwilligersorganisaties en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en ondernemers in de tot ‘beursvloer’ omgebouwde raadszaal een beroep op elkaar doen. Er werden ‘contracten’ gesloten met een totale maatschappelijke waarde van ruim 100.000 euro.

Het beursplein werd gehouden op initiatief van bedrijfsleven, ondernemers, de gemeente en het steunpunt Vrijwilligerswerk Wijk bij Duurstede. Het was de bedoeling dat vraag en aanbod van vrijwilligersorganisaties en bedrijfsleven bij elkaar werden gebracht. Men noemt dat ook wel Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO). Bedrijven en hun werknemers kijken of ze vragen kunnen beantwoorden van en hulp kunnen bieden aan vrijwilligersorganisaties. Uiteindelijk werden bijna 40 ‘contracten’ gesloten. Het ging daarbij om zaken als hulp voor de penningmeester van een organisatie, ondersteuning bij uitgaansmogelijkheden voor zieken en gehandicapten, snoeien van een heemtuin, werkbegeleiding voor kinderen met een achterstand, bedrijfsstages, hulp bij het opzetten van een website voor een vereniging, enzovoorts. Dus: om helpende handen en niet om geld.

Ook de SP was vertegenwoordigd. Raadslid Gert de Heus, tevens verantwoordelijk voor de website van de afdeling gaat helpen bij het maken van een website voor Vluchtelingenwerk Wijk bij Duurstede. Als tegenprestatie mag de SP Hulpdienst maandelijks gebruik maken van het kantoor van Vluchtelingenwerk in het Feuniks gebouw aan het Walplantsoen.

“Het Beursplein is een uitstekend initiatief. Er werden veel contacten gelegd tussen verenigingen, instellingen en bedrijven. Het mooie is ook dat het niet gaat om het geven van geld of sponsoring van reclameborden, maar om elkaar van dienst zijn.” Aldus het SP-raadslid.

Tussen 17.00 en 19.00 uur werden in de raadszaal veel ‘contracten’gesloten. Maar ook vervolgafspraken gemaakt, of bekeken of hulpvragen op een andere manier konden worden opgelost. Het Beursplein werd dit jaar voor het eerst gehouden. Volgens Gert de Heus is het de moeite waard om het een vervolg te laten krijgen.