Binnenklimaat scholen speerpunt gezondheidsbeleid

24 januari 2008

Binnenklimaat scholen speerpunt gezondheidsbeleid

Het binnenklimaat van scholen is als speerpunt opgenomen in het lokale gezondheidsbeleid. Bijzondere aandacht is er voor basisschool De Opstap. Daar brengt de GGD een inspectiebezoek om de luchtkwaliteit en de staat van de klaslokalen te onderzoeken. Dit naar aanleiding van het inspreken van ouders tijdens de laatste raadsvergadering.

De kwaliteit van het binnenklimaat in klaslokalen staat al langere tijd in de aandacht. Uit een onderzoek van het ministerie van VROM bleek in 2006 dat op veel scholen de lucht ongezond was. Dat kan leiden tot ziekteverzuim en in ernstige gevallen zelfs tot astma.
Bij een telefonische rondgang van de SP langs de plaatselijke scholen in dezelfde periode gaf 50% aan niet goed te kunnen ventileren. En 80% van de scholen wilde graag meer aandacht voor het thema binnenklimaat van scholen. Op verzoek van de SP werd vervolgens een motie in de gemeenteraad aangenomen om aan dit onderwerp ook extra aandacht te besteden in de gemeente Wijk bij Duurstede.

Wat is er tot nu toe gedaan?
Basisschool de Windroos heeft het afgelopen jaar meegedaan aan een pilot van de GGD-Midden Nederland, met als resultaat aanzienlijke verbeteringen van de luchtkwaliteit.
Alle basisscholen hebben bovendien de publicatie 'Naar een beter binnenmilieu' gekregen met tips en adviezen om beter te gaan ventileren. Ook kunnen basisscholen de leskist 'Buitenlucht kom je binnen spelen?' lenen.
Verder worden alle basisscholen eens per drie jaar door de jeugdverpleegkundige van de GGD geïnspecteerd. Daarbij wordt ook een klein deel van het binnenmilieu meegenomen.

Speerpunt gezondheidsbeleid
Het gemeentebestuur heeft gemeend dat dit echter onvoldoende is. Tijdens de afgelopen raadsvergadering werd de beleidsnota lokaal volksgezondheidsbeleid 2008-2011 besproken. Daarin werd voorgesteld om vanaf dit jaar meer gestructureerd aandacht gegeven aan het probleem en het tot speerpunt te benoemen.
De gemeente heeft inmiddels overleg gehad met de GGD over een onderzoek van het binnenmilieu in de basisschoolgebouwen. Besloten is om op korte termijn een schriftelijke inventarisatieronde te houden met de nadruk op het ventilatiegedrag. Het doel is zicht te krijgen op de aard en omvang van eventuele problemen met het binnenklimaat in de klaslokalen. Bij de scholen die aangeven dat ze problemen ondervinden met ventileren, komt er vervolgens een inspectiebezoek van de GGD. De resultaten van dit bezoek komen terug in een schriftelijk advies. De uitkomsten kunnen ook zorgen voor bijvoorbeeld aanvullende metingen.

Basisschool De Opstap
Bij De Opstap brengt de GGD een dezer dagen reeds een inspectiebezoek. Aan de orde komen dan de ventilatiemogelijkheden en het ventilatiegedrag. Er komt ook een visuele check op bouwkundige zaken, de wijze van inrichting en hygiëne en de wijze van gebruik van de lokalen. Daarmee reageert het college op klachten van de ouders.

De SP-fractie is verheugd met de aandacht die het thema binnenklimaat scholen nu in Wijk bij Duurstede heeft gekregen. Zij hoopt dat het ook leidt tot een daadwerkelijk gezonder leefmilieu voor kinderen en jongeren.