SP stelt vragen over Amerongerwetering

14 december 2007

SP stelt vragen over Amerongerwetering

Op 16 november j.l. schreef de Vereniging Natuur en Milieu een brief aan de leden van de gemeenteraad. In navolging op hun schrijven heeft Henriëtte Sanders vragen aan het college gesteld over de (her)inrichting van de Amerongerwetering.

Hieronder het belangrijkste deel van de brief van VNMW:

“De Vereniging Natuur en Milieu Wijk bij Duurstede (VNMW) maakt zich zorgen over de bomenstructuur langs de Amerongerwetering. Door stormen en gevaar zijn diverse populieren uit de bestaande twee rijen bomen langs de weg verwijderd. Langs het eerste traject vanaf de Nieuweweg naar het noorden staat momenteel nog slechts een enkele boom langs de Amerongerwetering.

In persberichten geeft u aan dat er een plan in voorbereiding is voor de totale Amerongerwetering waarbij ook de bomenstructuur behoord. Wij willen u een aantal redenen meegeven om tot heraanplant van een rij bomen aan ieder kant van de weg (tweezijdige wegbeplanting) over te gaan:

- De Amerongerwetering is de grens van twee ontginningen nl. vanaf de dijk langs de Rijn en vanaf de Langbroekerwetering. De bomenrijen markeren met de weg/wetering de duidelijke scheiding van de kavelrichtingen van deze ontginningen. Decennia wordt deze grens ruimtelijk gemarkeerd door een dubbele bomenrij langs de weg. Dit is ondermeer te vinden in de Grote Historische Atlas van de provincie Utrecht waarvan de verkenning heeft plaatsgevonden in 1885.

- In het kader van het integrale gebiedsplan voor het Langbroekerweteringgebied (Plan van Aanpak 1999) is voor dit gebied een Landschapsvisie en een Beeldkwaliteitsplan (2004) opgesteld en door de betrokken partijen (waaronder Wijk bij Duurstede) vastgesteld. Dit intergemeentelijke Beeldkwaliteitsplan geeft aan dat de tweezijdige boombeplanting langs de Amerongerwetering gehandhaafd zou moeten worden.

- De bomenrijen langs de Amerongerwetering hebben een ecologische betekenis o.a. voor jagende vleermuizen. Het onderzoek naar vleermuizen in het Langbroekerweteringgebied is in 2007 gestart en loopt nog tot 2009. Uit de huidige gegevens blijkt het belang van de bomenrijen voor vleermuizen. Indien deze bomenrijen niet hersteld worden, wordt het leefgebied van de vleermuizen aangetast. Er zijn namelijk geen alternatieve of evenwijdige structuur waarvan de vleermuizen gebruik kunnen maken. Vleermuizen zijn beschermde dieren volgens de Flora en Faunawet en u bent mede verantwoordelijk voor de instandhouding in deze omgeving. In geval van aantasting is een ontheffingsaanvraag volgens de Flora en Faunawet nodig”.

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

1) Is er al een besluit genomen over de heraanplant van de bomen (populieren) langs de Amerongerwetering? Zo ja, wat is er besloten: enkelzijdige of dubbelzijdige wegbeplanting? Zo nee, kan de gemeenteraad op de hoogte worden gesteld als er een plan van aanpak is?

2) Wilt u bij uw besluit in overweging nemen dat een dubbelzijdige beplanting een belangrijke rol speelt in het leefgebied van o.a. vleermuizen en daarnaast van historisch waarde is?

3) Bent u van plan om bij eventuele herinrichting van de Amerongerwetering (sluip)verkeer te ontmoedigen en net als bij vele andere wegen in het buitengebied inhaalplekken te realiseren in plaats van meer ruimte voor verkeer?