Vragen over Postkantoor

6 juni 2007

Vragen over Postkantoor

De gemeente is de laatste jaren al veel functies kwijt geraakt. Banken trekken zich terug uit de dorpskernen, zorg wordt steeds moeizamer te regelen. De nadelige gevolgen van de liberalisering wordt overduidelijk voelbaar en zichtbaar. Ook de wereld van de postbode staat onder druk. De SP-fractie is bang dat de gemeente straks opnieuw een belangrijke voorziening kwijt raakt. Het huidige pand staat al enige tijd te koop en het lijkt erop dat de gemeente enkel en alleen nog maar een klein agentschap over te houden in een boekhandel. Wij hebben daar heel veel moeite mee. Een stad als Wijk bij Duurstede met 25.000 inwoners dient gewoon over een fatsoenlijke postvoorziening te beschikken.

De SP vindt dat het gemeentebestuur zich actief in de kwestie moet opstellen. Landelijk zien we dat er duizenden banen dreigen te verdwijnen bij de Postbank. Bovendien komt er een nieuwe Postwet waardoor ook onze postbodes niet meer verzekerd zijn van werk. Daar is de SP al een landelijke actie voor gestart. Plaatselijk kunnen we ook ingrijpen, voordat het te laat is.

Reden voor Jeroen Brouwer om namens de SP de volgende vragen aan het college te stellen:

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

• Het Postkantoor staat al enige maanden te koop. Is het college hiervan op de hoogte?
• Met de verkoop van het pand lijkt deze gemeente enkel nog een postagentschap over te houden. Is het college het met de SP eens, als deze stelt dat dit veel te weinig is voor een gemeente van deze omvang?
• Is het college bereid om er alles aan te doen om de functies van het postkantoor zo veel mogelijk te behouden?
• Is er een mogelijkheid dat het pand aangekocht kan worden?
• Ook dreigen banen verloren te gaan met de verkoop van dit pand. Is de gemeente hiervan op de hoogte? Zo ja; doet zij er iets aan?