Motie homohuwelijk haalt het niet

5 juni 2007

Motie homohuwelijk haalt het niet

De SP heeft op 29 mei een motie ingediend wat moest zorgen dat ook in onze gemeente er alleen nog trouwambtenaren aangesteld zouden worden die alle huwelijken zouden sluiten. Dus ook huwelijken tussen mensen van het zelfde geslacht.

De SP had geen problemen met zittende trouwambtenaren, maar wilde dat voor toekomstig aan te stellen trouwambtenaren geen twijfel zou mogen bestaan, zij moeten alle huwelijken erkennen. Voor trouwambtenaren moet helder zijn dat een burgerlijk huwelijk tussen mensen van het zelfde geslacht ook tot de taak behoord.

De argumenten van sommige partijen dat een trouwambtenaar recht heeft op persoonlijke bezwaren begrijpt de SP niet omdat het maar om één taak gaat, namelijk het huwen van stellen. Alleen de VVD steunde de motie. Stellen kunnen naast het burgerlijk huwelijk kiezen voor een kerkelijk huwelijk. Dat noemen we scheiding tussen kerk en staat.

In ongeveer 250 gemeenten worden alleen nog ambtenaren aangenomen, die bereid zijn alle wettige huwelijken te sluiten. In meer dan 70 gemeenten is dat zelfs gebaseerd op een uitdrukkelijk raads- of collegebesluit. In Bunschoten, Staphorst, Urk, Reimerswaal en Wijk bij Duurstede is het wel mogelijk dat er nu en in de toekomst trouwambtenaren aangenomen kunnen worden, die gewetenbezwaren hebben tegen huwelijken tussen mensen van het zelfde geslacht.

De SP is teleurgesteld dat in Wijk bij Duurstede de persoonlijke opvattingen van een trouwambtenaar belangrijker is dan de grondwet, waarin toch duidelijk staat dat iedereen gelijk is.