Antwoorden op schriftelijke vragen aan het college mbt Sportpark Mariënhoeve

22 juni 2007

Antwoorden op schriftelijke vragen aan het college mbt Sportpark Mariënhoeve

Op 11 juni stelde Jeroen Brouwer namens de SP enkele vragen mbt de massale bomenkap op Sportpark Mariënhoeve tijdens het broedseizoen. De SP is zeer verontwaardigd over dit voorval en wil weten wie hier verantwoordelijk voor is.

Vraag 1: Is er toestemming gegeven om midden in het broedseizoen zo massaal te snoeien?
Antwoord: Door ons is geen toestemming verleend voor dit werk. In de vergunning is vermeld dat niet eerder dan 6 juni gestart mocht worden in verband met de wettelijke bezwaartermijn, dit houdt niet dat na 6 juni gestart móet worden. Ook is een geldige kapvergunning geen vrijbrief om eventuele broedende vogels te verstoren, dit is als zodanig in de Flora- en Faunawet vastgelegd. Er is op meerdere momenten aan het Bouwteam van de Stichting Wijksport aangegeven dat er rekening gehouden moest worden met broedende vogels.

Vraag 2: Waarom is hier niet veel eerder aan begonnen?
Antwoord: Het is het Bouwteam niet gelukt om eerder een goed Groenplan voor het Sportpark te maken op basis waarvan wij een weloverwogen besluit konden nemen over het grote aantal te kappen bomen.

Vraag 3: Grijpt de gemeente per direct in om verdere verstoring van het broeden te voorkomen?
Antwoord: Ja dat doen wij. In overleg met de Stichting Wijksport zijn de kapwerkzaamheden stilgelegd. Wij willen dat er niet eerder wordt herstart dan na overleg met ons en dan na het informeren van omwonenden.

Vraag 4: Wat zijn verder de gemeentelijke regels als het gaat om kappen in het broedseizoen, of zijn deze er niet?
Antwoord: Wij hebben binnen onze gemeentelijke kapverordening geen nadere regels. Daarvoor is er de Flora- en Faunawet.

Vraag 5: Als deze er niet zijn; kunnen deze dan opgesteld worden?
Antwoord: Het is niet nodig om landelijke wetgeving als regels op te nemen in onze verordening. Wel gaan we ons nog buigen over het toevoegen van nadere informatie aan de door ons verstrekte kapvergunningen.