SP legt bloemen op 4 mei

5 mei 2007

SP legt bloemen op 4 mei

Net als de meeste andere politieke partijen was de SP afgelopen 4 mei aanwezig bij het leggen van de bloemen ter herdenking van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Volgens fractievoorzitter Jeroen Brouwer altijd een moment om even stil te staan. ‘’Er zijn in de jaren tussen 1940 en 1945 vele miljoenen mensen omgekomen, waardoor wij in Nederland in vrijheid konden en kunnen leven. Ook daarna hebben vele Nederlandse soldaten hun leven voor de vrijheid gegeven. Die mensen blijven we op zulke dagen herinneren. Twee minuten stil zijn, is wel het minimale dat mensen kunnen doen.‘’

Voorzitter Hans Pouw legde samen met jongerenlid Jacobien Sanders de bloemen bij het herdenkingsmonument op de Markt. Daarvoor praatte hij met de andere aanwezigen onder leiding van John van Balen over vrijheid. Er werd wat vrijheid nu inhield. ‘’Ik had die middag net twee vrouwen verliefd hand in hand zien lopen in de Peperstraat. Dat zoiets kan in Wijk, vind ik nu een mooi voorbeeld van vrijheid. Daar moeten we trots op zijn‘’, vertelt Pouw.

De SP-ers liepen mee in de Stille Tocht die door het 4-5 mei comité opgezet was. Langs de graven van de onbekende soldaten die hier in de omgeving in 1945 het leven lieten, langs het herdenkingsmonument op de Singel voor twee gevallen Wijkenaren, tot in de hervormde kerk waar de bijeenkomst plaatsvond voorafgaand aan de stille minuten. Brouwer tilt zwaar aan deze momenten; ‘’Het brengt bij mij altijd een gevoel naar boven dat zegt dat haat enkel onverdraagzaamheid en van daaruit onrust en verderf zaait. Ik denk dan aan de verschrikkelijke videobeelden van de Russen en Amerikanen die concentratiekampen binnenkomen en hele bergen lijken vinden. Die heb ik dit jaar laten zien aan leerlingen tijdens de geschiedenislessen. Dan wordt iedereen pas echt stil. Die ernst zit bij mij altijd in het achterhoofd. De ellende van onderlinge haat mogen we nooit vergeten. Zeker vandaag de dag niet. Elkaar verdragen en respecteren; daar gaat het om. Daarom gingen e rook ballonen de lucht in met kaartjes van kinderen van de basisscholen uit Wijk. Voor de vrijheid en verdraagzaamheid.‘’

Na het officiële evenement aan de Markt vertrok de SP groep naar het Walpantsoen waar de leden in het Feuniks gebouw het SP-Lokaal ingericht hadden voor Zwartboek. De film van Paul Verhoeven gaat over een vrouw die namens het verzet aanpapt met een Duitse officier, en vervolgens verliefd op hem word. ‘’De film laat vele facetten van het oorlogsleven zien. De onbegrijpelijke haat en nijd tegen joden, maar ook verzet en de sterkte van liefde en vrije keuze. Dat paste mooi bij het thema van de bijeenkomst in de kerk; vrijheid.