SP eist opheldering van VVD over aantijgingen

18 maart 2007

SP eist opheldering van VVD over aantijgingen

“Leuk dat een partij roept dat ze de boel niet vertrouwen, maar laat ze nu ook eens met bewijzen komen in plaats van zo maar in het wilde weg wat roepen. Dat roepen doet de VVD nu al enkele weken, zonder met daadwerkelijke feiten aan te komen.” Aan het woord is SP-fractieleider Jeroen Brouwer. Hij wordt volgens eigen zeggen doodziek van de aantijgingen in de krant dat het college en al haar adviseurs de zaak voorliegen en verkeerde cijfers presenteren.

De bouw van nieuwe multifunctionele accommodaties voor sport, het basis en voortgezet onderwijs houden de gemoederen in Wijk bij Duurstede volop bezig. Dat is volgens Brouwer ook logisch, want het gaat om de toekomst van onderwijs, sport en andere welzijnsvoorzieningen. Voorzieningen die belangrijk zijn voor de stad. Dat de VVD maar blijft roepen dat het college de raad onjuist informeert, is de SP-er in het verkeerde keelgat geschoten: “Het vorige college dacht alles voor een jaarlijks bedrag van 4,5 ton te kunnen doen. Het huidige linkse college heeft haar nek uitgestoken om dat recht te zetten. En eindelijk wordt er na jaren praten echt voortgang met de plannen geboekt. Zelf heeft de VVD als voormalige collegepartij de boel met een structureel tekort van 1,5 miljoen euro achtergelaten, zonder dat ze daar verantwoordelijkheid voor durven te nemen. Nu komen ze klagen, als we lijken te kiezen voor een goede, maar ook een betaalbare variant”, meent Brouwer.

Dat het college enkel bezig is om met tien tegen negen de plannen in de gemeenteraad door te drukken wijst hij naar het rijk der fabeltjes. “En daar hebben we er nu wel genoeg van gehoord. Wie heeft er nu onnavolgbare berekeningen naar voren gebracht de laatste weken? Juist, de VVD. Toen het college met hen samen naar de financiën wilde kijken gaven zij niet thuis”, vertelt de SP-er.

Volgens Brouwer worden de zaken ook moeilijker voorgesteld dan ze zijn. “Alle inhoudelijke voor- en nadelen van de verschillende locaties zijn in opdracht van het college op een rijtje gezet. De twee overblijvende locaties blijken beide prima geschikt. Uiteindelijk is de keuze: willen we vier miljoen euro extra uitgeven om de gemeentewerf te verplaatsen zodat daar een school neergezet kan worden, of willen we dat geld in onze zakken houden om andere projecten mogelijk te maken waar de gemeenschap om zit te springen? De VVD kiest voor de werf en wil om dat te betalen vooral dure woningen in Wijk bij Duurstede gaan bouwen. Wij kiezen voor de locatie De Geer, waar de schoolleiding dik tevreden mee is en waarbij we de sociale woningbouw en bouwen voor jongeren en starters betaalbaar kunnen houden. Blijkbaar mogen we volgens de VVD niet van mening verschillen. In plaats van te roepen kunnen ze echter beter met echt bewijs komen, waardoor we allemaal luisteren. Kom op met die opheldering, of hou je mond en durf tijdens de komende raadsvergadering te zeggen waar je echt voor gaat!”