Jeroen Brouwer kandidaat bij de Provinciale verkiezingen

3 februari 2007

Jeroen Brouwer kandidaat bij de Provinciale verkiezingen

De SP-kandidatenlijst voor de verkiezingen van 7 maart 2007 is bekend. Op de eerste plaats staat fractievoorzitter Ton Witteman uit Kockengen. Op nummer twee staat Annelies Jonkers-Cornelisse uit Eemnes, gevolgd door de hoogste nieuwe kandidaat op de lijst Nicole van Gemert uit Utrecht. Huidig voorzitter van de SP afdeling Utrecht heeft een vierde plaats gekregen. Jeroen Brouwer staat op de 23ste plaats.

Het is voor de meeste mensen de minst bekende bestuurslaag; Provinciale Staten. Terwijl de gemeenteraad lokaal de regels bepaald, wordt dat vanuit Den Haag op landelijk niveau gestuurd. Dat kennen we allemaal wel. Hier tussenin zit dan Provinciale Staten, waar op 7 maart de verkiezingen voor zijn. ‘’De provincie Utrecht heeft vooral een coördinerende taak op beleidsterreinen als gezondheidszorg, ruimtelijke ordening en openbaar vervoer. Soms opereert zij als toezichthouder op gemeenten en bijvoorbeeld waterschappen. Er wordt dus best veel bepaald vanuit het Provinciehuis ‘’, legt Jeroen Brouwer uit.

Onze eigen fractievoorzitter staat namens deze gemeente op de lijst van de komende verkiezingen. ‘’De kiescommissie heeft uit zo veel mogelijk gemeenten, SP-ers op de lijst gezet, die zo veel mogelijk stemmen kunnen trekken. Zo zijn ze ook bij mij gekomen. Maar wel laag hoor, op de 23ste plaats. Er zal dus heel wat moeten gebeuren wil ik in het Provinciehuis terecht komen ‘’, lacht Brouwer.
Hij ziet ook in dat deze verkiezingen, samen met de verkiezingen voor het Europese Parlement het verst bij de mensen vandaan staat. En dat terwijl Gedeputeerde Staten, het dagelijkse bestuur onder leiding van een commissaris van de koningin, en de Statenleden best over veel lokale zaken beslissingen nemen. ‘’Neem onze bestemmingsplannen. Als we die willen aanpassen, zal de provincie kijken of dat wel goed gaat. Daarmee beïnvloeden ze ons beleid dus vrij direct.‘’

Ook zaken als de jeugdzorg, veel dingen rond water en milieu, wegenaanleg, rivieren, en welzijn en cultuur, bijvoorbeeld geestelijke gezondheidszorg en bibliotheken, staan bij de Staten op het programma. ‘’Dat raakt ons allemaal wel degelijk. Vandaar dat ook deze verkiezingen belangrijk zijn. Als we bijvoorbeeld het openbaar vervoer willen stimuleren zullen we bij de provincie aan moeten kloppen. Ook hier kunnen we veel sociale zaken beter regelen.‘’

Een bijzondere taak van de leden van Provinciale Staten is het kiezen van de leden van de Eerste Kamer. ‘’Deze senatoren worden niet rechtstreeks gekozen, maar door getrapte verkiezingen: de inwoners van de provincies kiezen de Statenleden en dezen kiezen dan de Eerste Kamerleden. De verkiezingen van Provinciale Staten zijn daarmee van direct belang voor de landspolitiek. Daar worden alle wetten die de Tweede kamer heeft goedgekeurd, nog eens bekeken. Met alle rechten die de leden daar hebben, kan er nog extra goed gelet worden, zodat er een goed sociaal beleid komt. Vandaar dat een stem belangrijk is, helemaal op de SP natuurlijk.‘’

1. Ton Witteman, Kockengen
28. Geesje Out, Van Bunnik
29. Anja de Waard, Mijdrecht
30. Arlette van Eijseren, Leusden

Het verkiezingsprogramma kunt u hier downloaden (PDF-bestand).