SP-wethouder: “Meer betaalbare huizen voor Wijkse woningzoekenden”

21 oktober 2006

SP-wethouder: “Meer betaalbare huizen voor Wijkse woningzoekenden”

Het college van Burgemeester en Wethouders wil de komende jaren een ‘inhaalslag’ maken op het gebied van betaalbare woningen, nieuwe huizen voor starters en woningen voor ouderen. Bovendien wil het gemeentebestuur een deel van de nieuwe woningen nadrukkelijk bestemmen voor woningzoekenden uit Wijk bij Duurstede en de kernen Cothen en Langbroek. Dat blijkt uit het antwoord van SP-wethouder Jan Burger op vragen van het CDA. De christen democraten wilden weten waarom de prijzen van de vrije kavels in de Zuid-Oost hoek van Cothen (ongeveer 100.000 euro) zo hoog waren en of daarmee nog wel de doelgroep starters zou worden bediend.

In zijn beantwoording wijst wethouder Burger er op dat in 2003 door het voormalige college is besloten tot verkoop van kavels voor vrijstaande woningen in de Zuid-Oost hoek van Cothen. Eerder dit jaar had hij op verzoek van de woningstichting Cothen al laten uitzoeken of het opsplitsen in kleinere kavels mogelijk was. Daaruit bleek dat het opnieuw voeren van een zogenoemde vrijstellingsprocedure niet verstandig was. “Dat is in theorie een mogelijkheid, maar om diverse redenen niet gewenst. Onder andere vanwege tijdsverlies, rechtszekerheid voor de omwonenden, de reeds in gang gezette verkoop van omliggende gronden/woningen, enzovoorts.”

Volgens de SP-wethouder is er overigens zeker vraag naar de kavels, ook bij jongere woningzoekenden: “Met zelfwerkzaamheid is het wellicht mogelijk een woning te bouwen voor een bedrag van zo’n € 100.000 tot € 150.000. Dit bedrag verhoogd met de grondprijs levert een woning op voor ongeveer € 200.000 tot € 250.000. Waar vind je voor een dergelijk bedrag een vrijstaande woning? Uit de vele informatiepakketten die worden aangevraagd en uit het aantal formulieren dat nu al is ingediend blijkt ook hoe groot de belangstelling is.”

Het nieuwe college wil zich bij de toekomstige woningbouwlocaties (bijvoorbeeld in De Kamp in Cothen) echter nadruk inzetten voor goedkopere woningen (en kavels) ten behoeve van starters. Wethouder Jan Burger wil het volkshuisvestingsbeleid nader vormgeven door het (laten) bouwen van een aanzienlijk aantal betaalbare woningen en een gericht toewijzingsbeleid voor woningzoekenden uit Wijk bij Duurstede en de kernen Cothen en Langbroek.

Dat laatste gaat gebeuren onder de noemer ‘Lokaal Maatwerk’. Met ingang van 1 januari 2006 maakt de provincie Utrecht het mogelijk dat zo’n 30% van het aantal vrijkomende en nieuwgebouwde woningen uitsluitend wordt toegewezen aan woningzoekenden uit de gemeente Wijk bij Duurstede. Met toestemming van het provinciebestuur worden op dit moment -als experiment- al woningen volgens het principe van Lokaal Maatwerk toegewezen.

Zo zijn in de Zuid-Oost hoek van Cothen deze maand 6 nieuwe huurwoningen en 4 wooneenheden aan starters en jongeren uit Cothen zelf en elders uit de gemeente beschikbaar gesteld. De woningen zijn eigendom van de Woningstichting Cothen. Ook de andere woningcorporatie in Wijk bij Duurstede, Volksbelang, gaat woningen exclusief aan woningzoekenden uit de eigen gemeente aanbieden. Het college heeft de woningstichting toestemming gegeven om 10 voormalige huurwoningen met 25% korting en een koopprijs onder de 180.000 euro (Verkoop onder Voorwaarden) beschikbaar te stellen voor startende huishoudens met een sociale en/of economische binding met Wijk bij Duurstede.