Motie luchtkwaliteit scholen aangenomen

8 juni 2006

Motie luchtkwaliteit scholen aangenomen

We hadden het u al beloofd: een betere wereld begint in Wijk. Gisteravond heeft de SP-fractie haar eerste motie ingediend… En met succes. De raad heeft de motie unaniem aangenomen. Alle andere partijen in de gemeenteraad zijn het met de SP eens dat een goede luchtkwaliteit op scholen zeer belangrijk is.

De motie behelst een onderzoek naar de luchtkwaliteit op alle scholen in onze gemeente. Uit landelijk onderzoek blijkt dat de luchtkwaliteit bij 80 procent van de scholen vier keer zo slecht is als de minimumnorm. Hierdoor blijven dagelijks 20.000 leerlingen en 2.000 leraren ziek thuis. Het is zeer aannemelijk dat er door de slechte lucht leerlingen en leerkrachten zijn die astma oplopen.
De oplossing voor een goede luchtkwaliteit is ventilatie. Dat klinkt echter simpeler dan het is. Ramen open zetten is in de winter geen optie. Dat kun je best even doen, maar voor je het weet zit de hele klas te verkleumen. Deze klas met leerlingen stoot echter wel behoorlijk wat CO2 uit. Op 80 procent van de scholen is CO2 waarde zelfs vier keer hoger als de minimumnorm.

Verder wil de SP met de motie, dat er voortaan rekening wordt gehouden met de luchtkwaliteit en energiegebruik bij renovaties en nieuwbouw van de scholen in Wijk, Cothen en Langbroek. Bovendien moet de gemeente initiatieven steunen om de luchtkwaliteit te verbeteren en energie te besparen.

Zo ziet u maar weer: Een goede schoolcarrière begint ook in de gemeente Wijk bij Duurstede.