SP Wijk en de collegeonderhandelingen

5 april 2006

SP Wijk en de collegeonderhandelingen

De verkiezingen van 7 maart zijn niet enkel voor de SP als partij historisch geweest. Ook is er voor het eerst in de geschiedenis van deze gemeente mogelijk om een links college te vormen. Inmiddels is een onderhandelingsploeg, bestaande uit Gert de Heus, Harold Hunneman en Jeroen Brouwer, druk aan het beraadslagen met de teams van de PvdA, de grootste partij met vier zetels, en GroenLinks, ook drie zetels. Een tweede historische gebeurtenis is dat dit allemaal in het openbaar gebeurd.

Openbare collegebesprekingen
foto: Gert-Jan den Besten (Wijks Nieuws)

Er mag dus gewoon publiek bij zitten. Na een uitwisseling van wensen zijn de overeenkomsten opgetekend. Afgelopen zaterdag kwamen de eerste bespreekpunten aan bod en woensdag zijn de 3 partijen verder gaan met de onderhandelingen van belangrijke bespreekpunten. Op inhoudelijke punten zijn de PvdA, GroenLinks en de SP tot overeenstemming gekomen. Zaterdag vanaf 10.00 uur worden de financiƫle middelen er naast gelegd en worden de portefeuilles tussen de wethouders verdeelt. Tevens is het bestuur op zoek naar geschikte wethouderskandidaten. Dat traject zal de komende weken ook tot een goed einde moeten worden gebracht. De vorderingen kunt u ook volgen op de weblog van Bas de Koning (formateur) via de website van de gemeente.