SP VERONTRUST OVER MANIER VAN COMMUNICEREN VAN GEMEENTE BIJ DE PLANNEN HOOGSTRAAT

23 februari 2006

Bij de plannen die er liggen om op de Hoogstraat een gebouw te laten verrijzen op de plek waar nu nog een aantal oude arbeiderswoninkjes staan zijn ernstige fouten gemaakt volgens de SP. Allereerst is nauwelijks met de omwonenden gecommuniceerd hoe het gebouw er uit zou gaan zien en wat de grote en hoogte van het gebouw zouden zijn. Plannen zijn niet ter inzage gelegd en bewoners zijn niet op de hoogte gehouden van de vorderingen ondanks vele keren aandringen bij Wethouder de With (VVD) en Directeur Nellestein van de Woningstichting Volksbelang.

Voor de bewoners is het geen probleem dat er op dit moment jongeren wonen in de huizen die er nu staan. Het plan wat nu voorlicht is eerst afgekeurd door de Welzijnscommissie en de stedenbouwkundige visie op de Hoogstraat is ten behoeve van dit plan aangepast zodat deze nu wel goedgekeurd zijn. Omwonenden hebben Handtekeningen opgehaald van (nu al) 150 omwonenden die tegen dit plan zijn.

Er is een “voorlichtingsavond “geweest waar is gezegd dat er op de rest van de Hoogstraat meer van dit soort gebouwen zullen verrijzen, waarmee het karakter van de Hoogstraat een totaal andere zal worden. Hierover is nooit met bewoners van de Hoogstraat gesproken. Dus op het moment dat de plannen doorgang vinden heeft de gemeente een vrijbrief om de rest van de plannen ook door te drukken.

Eind september 2005 zou er een inloop (inspraak)avond zijn WELKE ER NOOIT IS GEWEEST en zouden gemeente en Woningstichting omwonenden op de hoogte houden OOK DIT IS NOOIT GEBEURT.

Het bezwaar van de omwonenden is dat de woningen die er nu staan voldoen aan de eisen voor een en tweepersoons huishoudens. Ze vormen een karakteristiek straatbeeld en worden nu willens en wetens verwaarloost en zijn aan het verpauperen.

Volgens omwonenden wordt er nu een plan doorgedrukt wat tussen de huizen ingeperst wordt wat voor veel mensen het woongenot ernstig belemmert.

Omwonenden en SP willen benadrukt zien dat men niet tegen jongeren huisvesting is maar tegen de wijze waarop nu weer met belangen van burgers omgegaan wordt, de gemeente zou in deze een nadrukkelijke rol van bemiddelaar en informant naar de burgers moeten zijn.

Volgens omwonenden en de SP zijn er voldoende andere mogelijkheden en plaatsen om voldoende woningen voor jongeren te creëren. Hierin zou de gemeente een actieve rol kunnen hebben door de Woningstichting tegemoet te komen en grond in erfpacht aan te bieden. De stichting heeft dan de mogelijkheid goedkope woningen te bouwen voor jongeren en sociale woningbouw. De gemeente heeft hierin dan een controlerende rol.

De SP roept de gemeente en de Woningstichting op om het plan te bevriezen en in overleg met bewoners van de Hoogstraat tot een oplossing te komen.