Geef Wijk haar Cultuur terug

20 februari 2006

Geef Wijk haar Cultuur terug

20 Februari was in muziektheater van Ginkel het Wijkse Kunst en Cultuur debat. Alle politieke partijen waren aanwezig, namens de SP nam Gert de Heus het woord.

Cultuur is waardevol.

Cultuur is van groot belang, zowel voor de ontwikkeling van ieder mens als voor de samenleving in zijn geheel. In het huidige neoliberale bestel wordt cultuur naar de rand gedreven. Waardevol is vervangen door succesvol en succesvol is volgens deze neoliberale filosofie synoniem voor winstgevend. Cultuur als vermaak, als een verhandelbaar product, als business. In deze visie is slechts dat wat verkoopt de moeite waard. Het onderkennen en beschermen van de intrinsieke waarde van cultuur als maatschappelijk instituut is noodzakelijk, om haar rol in de samenleving te garanderen. Alleen dan kan voorkomen worden dat cultuur maatschappelijk geïsoleerd raakt, of simpelweg opgaat in de vermaakindustrie.

Gert de Heus verdedigt een stelling

De SP wil een beter cultuurbeleid in de gemeente Wijk bij Duurstede voor een gezonde en dynamische samenleving. De SP vindt dat het huidige cultuurbeleid in de gemeente Wijk bij Duurstede zwaar tekort schiet. Het culturele aanbod is fors afgenomen. De vertoning van podiumkunsten is verdwenen. Dat is een verlies voor de hele samenleving.

Er zijn weinig vernieuwende activiteiten en veel organisaties zijn huiverig voor bezuinigingsmaatregelen. De SP vindt dat zorgwekkend. Voor jeugd en jongeren zijn er weinig culturele activiteiten. Aan cultuureducatie wordt in het algemeen veel belang toegekend, maar in Wijk bij Duurstede krijgt het minimale aandacht. De SP ziet het schrale aanbod voor jeugd en jongeren als een gemiste kans.

Door de cultuurafbraak gaan steeds meer mensen voor een avondje uit naar de stad. Daar is het dan gezellig en dynamisch, hier blijft het stil. De mensen die zich zo’n uitje om welke reden dan ook, niet kunnen veroorloven raken verstookt van cultuur en hebben hier niets te doen. Cultuur wordt op deze wijze elitair. De SP ziet dit als een verarming, tot vervelens toe.

Daarom wil de SP zich inspannen voor meer cultuur.

De gemeente waar wij wonen moet weer een plek worden waar het goed toeven is voor iedereen. Een plek met een goede uitstraling. Met een evenwicht tussen dynamiek en rust. Een plek met een prettige afwisseling van culturele activiteiten.

Cultuur mag niet alleen maar voorbehouden zijn aan een kleine groep mensen. Iedereen betaalt belasting: ook voor cultuur. Daarom zijn gemeentebestuurders dan ook verantwoordelijk voor een goed cultuurbeleid. Een beleid dat jong en oud kan bereiken, met voor ieder wat wils. De SP wil zich daar sterk voor maken.

Het belang van cultuur mag niet langer genegeerd worden. Want cultuur is de ziel van de samenleving. De SP wil in deze periode van cultuurafbraak juist extra aandacht voor cultuur. En dat kan door te investeren in cultuur!

Wat is nodig voor een gezond cultureel klimaat in Cothen, langbroek en Wijk bij Duurstede?

Een uitbreiding van het culturele aanbod. Voor iedereen, jong en oud. Waarom? Omdat Cultuur de bindende factor is in een samenleving. Cultuur brengt mensen bij elkaar. En waar mensen samenzijn ontstaan ideeën, nieuwe gedachten, oplossingen. En die zijn nodig om een samenleving gezond en dynamisch te houden. De SP wil dus niet minder, maar meer! En dat kan als we:

Cultuur financieel ondersteunen.

Cultuur kost geld maar het levert ook veel op. Gemeentelijke subsidie is een voorwaarde voor een gevarieerd aanbod van cultuur.

Het aanbod van cultuur verspreiden over meerdere locaties.

In Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede zijn verschillende behoeften. Ook de woonwijken van Wijk bij Duurstede hebben een eigen karakter ontwikkeld en verschillen onderling in de wensen die zij hebben voor hun directe woonomgeving. Daar waar het gewenst wordt, is de SP voorstander van het stimuleren van initiatieven voor kleinschalige activiteiten in de kernen/wijken. Sommige groepen in de samenleving verdienen extra aandacht. De gemeente moet daar initiërend in zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor jeugd en jongeren (cultuureducatie)

Initiatieven uit de samenleving een serieuze kans geven.

Ieder plan voor een culturele activiteit moet met open armen ontvangen worden. Elk nieuw initiatief verdient medewerking van bestuurders en ambtenaren. Meedenken over ruimte en middelen, over fondswerving en subsidiederving is een belangrijke taak van de gemeente om initiatieven mogelijk te maken. De nieuwe raad moet meer nadruk gaan leggen op het belang van medewerking van bestuurders.

De communicatie verbeteren tussen bestuurders en de organisaties van culturele activiteiten.

De SP pleit voor de oprichting van een werkgroep cultuur (cultuurraad) met deskundige vertegenwoordigers uit het culturele leven van de samenleving.

De SP de bevolking betrekken bij nieuwe/ingrijpende plannen.

Plannen voor de bouw van bijv. een educatie en cultuurhuis of/en andere cultuurcentra zijn ingrijpend en kosten veel geld. De bevolking moet er achter kunnen staan om dergelijke plannen succesvol te laten zijn. Niet in een hoorzitting, maar in een luisterzitting met respect voor elkaars visie.

De Sp pleit voor een coördinatiepunt middels een cultuurraad.

De cultuurraad is een bundeling van krachten en deskundigheid en staat ten dienste van alle culturele initiatieven. De raad werkt op basis van vrijwilligheid. De SP is voor handhaving van bestaande culturele organisaties. Geldgebrek mag nooit de enige reden zijn waardoor een organisatie gedwongen wordt de activiteiten drastisch te verminderen of op te heffen. Een goed gemeentebestuur denkt mee en probeert het aantal culturele activiteiten te bevorderen en niet af te breken. De kwaliteit moet gewaarborgd blijven.

De SP wil amateur- en professionele Kunsten stimuleren op verschillende locaties.

Verschillende activiteiten kunnen meer verspreid worden over verschillende locaties. Met name voor Jeugd en jongeren in Cothen en Langbroek is het wenselijk dat er een kleinschalig aanbod komt. Voor de jeugd moeten er in de stad op korte termijn weer kindervoorstellingen komen. (als we niet opschieten zijn ze zo volwassen.) Mogelijk kan een professionele kinderprogrammering in het muziektheater plaatsvinden? Er zijn veel leuke plekken in onze gemeente waar kleinschalig en gevarieerde Kunsten kunnen worden getoond. Dat geldt ook voor presentaties van beeldend werk.

De SP wil een theater dichtbij de binnenstad.

Een theater met een structurele vertoning van professionele producties hoort wat de SP betreft in of tegen het centrum van de stad. Dit theater zou misschien tevens dienst kunnen doen als filmhuis. Scholen en amateurverenigingen kunnen volgens een bepaalde verdeelsleutel gebruik van dit theater maken.

Concerten en festivals

De SP wil het particulier initiatief om festivals en concerten te organiseren graag blijven ondersteunen. De gemeente kan meewerken aan de totstandkoming van deze activiteiten door middelen en mankracht beschikbaar te stellen. Ook kan de gemeente helpen bij fondswerving. De al bestaande initiatieven mogen geen belemmering zijn voor nieuwe ideeën van anderen. Vertegenwoordigers zouden uitgenodigd kunnen worden in een cultuurraad of er werkelijk deel aan kunnen nemen. De festivals en concerten hoeven niet altijd enorme trekkers te zijn, kleinschalig en diversiteit is het motto van SP.

Filmhuis

De SP pleit voor een professioneel filmhuis in Wijk bij Duurstede. Een goede mix van kinderfilms en de betere, alternatieve films. Een huis voor jong en oud. Mogelijk kan dit gerealiseerd worden in combinatie met een theater. De gemeente kan helpen door ruimte aan te bieden.

Gert de Heus, rechts Hans Marchal van de PCG