SP doet onderzoek in de Engk

15 december 2005

SP doet onderzoek in de Engk

Op 1 december heeft er een informatieavond plaatsgevonden over de plannen van de gemeente in woonwijk de Engk. De SP was er ook bij. Voorafgaand aan deze informatieavond hebben de inwoners van de wijk de Engk een informatiekrant gekregen over de plannen van de gemeente. Na het horen (en lezen) van de plannen maakte de SP zich als politieke partij grote zorgen.

Gezien de regen aan klachten voor, tijdens en na de informatieavond vroeg de SP zich af of de plannen écht aansluiten bij de behoeften van de huidige bewoners van deze wijk. Vooral omdat deze plannen nogal wat geld kosten en een groot deel van dit geld komt uit de verkoop van gemeentegrond aan projectontwikkelaars. Dat is iets waar de SP uit principe al tegen is. Met andere woorden; zijn de plannen wel voor diegene waarvoor de herinrichting bedoeld is?

In 100 huizen namen de mensen de moeite de enquête in te vullen. Meer dan 3 op de 4 inwoners van de wijk wil graag in hun wijk blijven wonen. Eén gezin wist te vertellen dat ze er al sinds 1968 woonde (en hun buren ook) en daar heel gelukkig zijn. “We zouden niet weten waar we anders heen moeten, ons huis is niet gerenoveerd dus dat betekent dat we weg moeten”. Mensen gaven in de opmerkingen aan dat zij geen wijk willen voor enkel ouderen. Maar dat een gezond leven voor jong en oud betekent dat zij samen moeten leven. De SP maakt zich, sowieso, zorgen over betaalbare huisvesting. En vraagt zich dan ook terecht af wat het prijskaartje is van de huur- en koopwoningen die er zouden moeten komen.

Daarnaast zit bijna niemand te wachten op een grand café, restaurant en internetcafé in de wijk. Het behoud van kinderopvang, basisscholen en groen was echter wel een grote wens.

Het onderzoeksrapport heeft de SP goed inzicht gegeven over waar de bewoners behoefte aan hebben en afgelopen dinsdag, 13 december, aan de raad aangeboden. Het is aan de raad om de inwoners van de Engk bij te staan. In januari beslist de raad over de toekomst van de Engk. De SP wil ondertussen de partijen in de raad overtuigen van de waarde van de huizen.

Het hele rapport staat binnenkort op de website van de SP. Maar het kan ook opgevraagd worden bij de voorzitter: Hans Pouw, tel. 06 25063687 of mail jg.pouw@casema.nl