SP vol nieuwe elan voor nieuwe uitdagingen

22 januari 2019

SP vol nieuwe elan voor nieuwe uitdagingen

De afgelopen weken kregen wij veel vragen over het vertrek van Jan Oechies. Helaas stopte hij als raadslid en zei hij zijn lidmaatschap op. Dat doet pijn, want we verliezen een trouwe, hardwerkende kracht en goede kameraad. Maar dat betekent niet dat we als SP in de put blijven zitten. Sterker nog, we gaan in 2019 de nieuwe uitdagingen aan. De komst van voorzitter Ron Meyer, vrijdag 8 februari, is een eerste voorbeeld.

Het jaar 2018 was het slechtste jaar dat we als SP meemaakte. Het absolute dieptepunt was de dood van oud-wethouder Jan Burger. Hij was een leider, stimulator en vooral een vriend. Het verlies van zetels deed pijn, net als het stoppen van vaste krachten als Elton Wollenberg, Harold Hunneman en Gert de Heus. Door omstandigheden gingen zij, deels of helemaal niet verder. Het maakt de groep waarmee we werken alleen maar kleiner en kleiner.

Vreemd genoeg hebben we uit al deze negatieve zaken ook nieuw elan gevonden. We verloren weliswaar in maart 2018, maar de score is onze tweede score ooit. Beter dan 2006 en 2010. We haalden een veel hoger percentage dan de landelijke SP en horen bij de beste scorende afdelingen in de provincie. Dat is een teken dat we lokaal een goede naam hebben opgebouwd, door al die geweldige mensen. We kunnen hen niet genoeg bedanken voor alle inzet.

Er komen nieuwe gezichten naar voren, zoals Carlo Brouwer die steunfractielid is geworden of Mieke Spong die met Gert de SP-Hulpdienst nieuw leven heeft ingeblazen. Zij zitten elke derde woensdag van de maand vanaf 19.00 uur in het E en E Gasthuis om mensen die hulp nodig hebben daar waar het kan bij te staan. Ze geven nieuwe elan, nieuwe ideeën en dus nieuw kracht.

Met de nieuwe krachten klimmen we uit het dal. De komende maanden gaan we weer interessante bijeenkomsten houden. De eerste staat in het kader van Grip. Voorzitter Ron Meyer heeft een boekje geschreven met deze titel. Hij legt uit wat dit betekent. Voor zijn boek interviewde hij vele mensen; mensen zoals de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb, D66 man Jan Terlouw, NRC columnist Bas Heijne, historicus Geert Mak en schrijfster en juriste Roxane van Iperen. Mensen die zochten naar alternatieven voor het kapitalisme. ´Wie grip wil, zal moeten grijpen, wie grip wil, zal moeten begrijpen´, zegt Meyer. Hij komt vertellen wat hij hiermee bedoelt.

De komende maanden zullen we bekende en minder bekend mensen langs laten komen, voor leuke en interessante bijeenkomsten en gesprekken. Daarnaast staan er onderzoeken in de steigers, zijn we bezig met nieuwe initiatieven, willen we meer blogs gaan schrijven en proberen we natuurlijk in de raad ons onvervalst lokale SP-geluid laten horen.

Zo proberen we onze SP-rol weer op te pakken. Gezien de doorgaande bezuinigingen, alle nieuwe regels die gemeenten opgelegd krijgen, zonder extra geld, blijft het belangrijk. En voor de duidelijkheid; we gaan het ook doen met Jan Oechies. Hij blijft wat dingen doen. Dat bloed kruipt immers waar het niet gaan kan. Het SP-lijflied blijft bij hem hangen;

Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel je daad en toon je moed. Laat je woede hand in hand gaan, met het goede dat je doet.

Dus zeggen wij; kom meedoen. Het is nog steeds meer dan nodig.

Jeroen Brouwer (fractievoorzitter)

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.