Meedoen

25 februari 2018

Meedoen

Afgelopen weken is het woord participatie, oftewel meedoen, vele malen naar boven gekomen. De burger moet meer kunnen participeren. De lokale discussies zijn vaak wat overdreven. Er zijn al heel veel projecten waarbij lokale betrokken inwoners meedoen en meedenken. Er is nu eenmaal al veel kennis en kunde aanwezig, en de gemeente weet deze steeds beter te gebruiken.

Foto: Elton Wollenberg

Toch behandelde de raad een idee over een Burgerpanel. Best een goed middel. Maar om nu te zeggen dat tien mensen een advies kunnen geven aan de raad, is best een vreemde gewaarwording. Is dit dan burgerparticipatie? Als voorbeeld stond ergens de eventuele plannen voor de Bosscherwaarden. Daar tien man voor uitkiezen die advies mogen geven? Betekent dit meedoen voor inwoners? Een panel is hooguit een middel dat voor de raad vast bij bepaalde zaken ingezet kan worden. Maar het is wel erg hoogdravend om dat dé manier van participeren te noemen.

Sterker nog, het is een beetje een elitair dingetje. En daar hebben wij als SP niet zo veel mee. Als partij die dicht bij de lokale bevolking staat, zijn wij al weer een tijdje bezig met de Wijk-in-toer. Huis-aan-huis bellen wij hier bij straten  aan met een vragenlijst over de eigen (leef)omgeving van de inwoners. Mensen zijn over het algemeen zeer tevreden over de eigen wijk.

Zij geven altijd wel verbeterpunten mee. En het mooie is dat ze ook vaak direct ideeën hebben hoe deze eventueel uitgevoerd moeten worden. Vandaar dat wij als SP veel liever investeren in wijkgericht werken. Daar ligt de mogelijkheid voor burgerparticipatie. Gebruik het budget voor beheer en vul dat samen met omwonenden in. Geef inwoners daar ruimte voor. Het geld is er vaak al en het maakt een wijk nog mooier, letterlijk en figuurlijk.  Daar nemen we de mensen vanuit hun eigen omgeving serieus en zo voelen ze dat er wat verandert.

Laat ambtenaren wijkspreekuren houden. Laat de politie hieraan meedoen. Stop daar waar nodig Viveste (de opvolger van Volksbelang), of woningbouwstichting Cothen erbij. Het gaat ook om hun omgeving. Betrek Binding erbij, voor als er andere problemen zijn. Zo komen wijken samen met en voor de inwoners tot leven, iets wat een burgerjury niet zal kunnen doen. Samen kijken naar parkeeroverlast, snelheidsovertredingen, hondenpoep, verwaarloosde groenstroken, afval, hangjongeren, drugsoverlast enzovoorts. Dar heeft iedereen baat bij.

Zo gaan we verder vooruit voor iedereen.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.