Bouwen in Zuidwijk of in De Geer III? De SP kiest voor De Geer III!

21 augustus 2016

Bouwen in Zuidwijk of in De Geer III? De SP kiest voor De Geer III!

De laatste weken zijn er veel brieven en artikelen verschenen over Zuidwijk. Mensen die hier wonen willen vooral geen nieuwe woningen voor hun deur. Dat het college hier toch naar kijkt, heeft een politieke historie. Een conclusie is wel dat Zuidwijk een mogelijke plek is om te bouwen. Daarbij zijn door de provincie in het verleden drie locaties aangewezen: Zuidwijk, De Geer III en langs de Kromme Rijn. Maar is Zuidwijk de meest logische plek? Mede omdat wij als SP hier vraagtekens bij zetten, hebben we vóór de zomer, met het CDA het initiatief genomen om dat in de raad te bespreken.

Foto: Elton Wollenberg

De politieke historie over bouwen in en rond Wijk bij Duurstede kan ik helaas niet geven. Dat vraagt teveel tekst. De beknopte conclusie voor Zuidwijk is dat bouwen hier het makkelijkst en het goedkoopst is. Makkelijk omdat de provincie dat aangeeft. Wijk mag de komende vijf jaren 250 woningen bouwen in uitbreidingslocaties, bijvoorbeeld op de huidige gemeentewerf en het terrein daarnaast. De provincie wil dat er ingebreid wordt. Dat is bijvoorbeeld in de Engk, op oude schoolterreinen, het voormalige Kerkhofterrein of bij de buurtwinkelcentra. Zij geeft daar subsidies voor. In Cothen en Langbroek gelden deze regels, net als bij de meeste gemeenten in de provincie. De provincie wil zo meer woningen in de bestaande bebouwing realiseren en is zuinig op het groen.

Er kunnen echter ook 250 woningen gebouwd worden in de Geer III. Waarom niet daar bouwen? Berekeningen geven aan dat nieuwe infrastructuur erg duur is. Zo kost enkel het verleggen van de Geerweg vele miljoenen euro’s. Dat heeft de gemeente niet, of komt dan rechtstreeks als kostenpost bij de 250  woningen. Dan maakt die woningen wel erg duur.

Als SP'er begrijp ik dat wel. Maar er is toch meer? Het is bijvoorbeeld een provinciale weg, de N229. Dan kan de provincie dit toch, deels, betalen? Dat deed zij ook bij de extra aansluiting van Houten (die op de A12), of de verkeerlichten in Odijk, omdat dit nodig was. Een weg sneller doorleggen naar het industrieterrein is toch ook beter? En we creëren hier toch meer ruimte, ruimte die de Wijkse gemeenschap nodig heeft?

We weten immers dat het inwonersaantal daalt, als er niet genoeg bijgebouwd wordt. We moeten nu vooral binnen de rode contouren bouwen (inbreiden). Nu hebben we een uitbreidingsmogelijkheid en dan houdt men vast aan cijfers die eigenlijk te laag zijn. Er staan al genoeg voorzieningen onder druk. Minder inwoners, betekent minder voorzieningen. Tevens wonen er gemiddeld steeds minder mensen in een huis (woonverdunning). Dan moet je toch meer huizen bouwen? Anders verliezen we in de toekomst veel Wijkse voorzieningen. Dat moet een provinciebestuur zich toch ook realiseren?

Kortom: voor de toekomst biedt de Geer III meer dan Zuidwijk, ook al kán hier beperkt gebouwd worden. Dus provincie: kijk hier eens goed naar. Kom over de brug met die verplaatsing van de N229 en help deze gemeente mooi te houden. Tegen alle inwoners zou ik willen zeggen: laten we dit geluid samen overbrengen. Er zijn genoeg mensen die met ons mee willen gaan. Het college spant zich hier ook voor in. Als de inwoners dat willen en het is beter voor de Wijkse gemeenschap, waarom proberen we dat niet? Dan mag de provincie uitleggen, waarom dat niet goed is en waarom het niet kan. Want waar een wil is, is een weg. En wij willen wel zo’n 1.000 tot 1.500 woningen bouwen in de Geer III de komende tien jaar.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.