Aan de slag met de buurtcentra en binnenstad

1 maart 2015

Aan de slag met de buurtcentra en binnenstad

Het beroep dat enkele partijen tegen het raadsbesluit van 25 februari 2014 over het bestemmingsplan Langbroekseweg 3-3b ingesteld hebben, is door de Raad van State ongegrond verklaard. Het betreft de plannen voor nieuwbouw op Rijnvallei waar men een grote Jumbo en Welkoop wil realiseren. Dat betekent dat alle partijen kunnen laten weten waar ze naartoe willen. Het betekent ook dat we echt aan de slag moeten met ondernemers en bewoners in en rond de buurtcentra en de binnenstad.

Foto: Elton Wollenberg

Fractievoorzitter Jeroen Brouwer in gesprek bij de Heul

De eigenaar/verhuurder van De Heul en de ondernemers verenigt in de winkeliersverenigingen De Heul, Hart van Wijk en De Horden, tekenden bezwaar aan tegen de plannen van AgruniekRijnvallei. Zij vrezen dat een grote Jumbo aan de rand van de stad mensen wegtrekt uit de binnenstad en buurtcentra.

Als SP hebben we destijds tegen de bovengenoemde plannen gestemd. Ook wij zien het liefst dat supermarkten in de winkelcentra zijn gevestigd. Samenwerking met en een mooi aanbod van winkeliers zorgt dan voor versterking van deze centra.

Nu er een uitspraak ligt en de Rijnvallei-plannen definitief doorgaan, is het voor iedereen tijd om kleur te bekenen. Ontwikkelaars en supermarktketens moeten laten weten wat ze willen. Daarbij is het van groot belang dat De Heul, De Horden en de binnenstad de komende tijd versterkt en aantrekkelijk worden gemaakt. Voor beide buurtcentra geldt daarbij dat de provincie hieraan eveneens een financiële bijdrage wil leveren.

In De Horden kan het centrum door het verdwijnen van de sporthal worden vernieuwd en woningen worden toegevoegd. In De Heul kan de Lidl komen en ook hier kan het centrum opgeknapt worden, de parkeerplekken uitgebreid en kunnen woningen worden gebouwd. Wij zien graag dat de supermarkten in De Horden en De Heul eveneens groter worden. Daarmee zorgen we er voor dat beide buurtcentra het ‘kloppend hart’ van De Horden en De Heul blijven. Een voordeel is ook dat met de verplaatsing van de Lidl de verkeersoverlast rond de Hoogstraat verdwijnt.

Verder willen we dat het college nu aan de slag gaat met de binnenstad. Belangrijke vragen zijn: wat te doen tegen leegstand, de hoge huren van panden, het meer ruimte bieden aan beginnende ondernemers? Hoe maken we de stad aantrekkelijk als verblijfsgebied en zorgen we voor een goede verbinding met de haven? Meer koopzondagen in het voorjaar en de zomer? En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ook hier moeten we samen met belangenorganisaties en inwoners goede plannen ontwikkelen en uitvoeren!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.