Politiek bedrijf je niet alleen met de mond…

14 december 2014

Politiek bedrijf je niet alleen met de mond…

Ondernemers en vrijwilligers zijn belangrijk. Allebei stonden ze deze week in de schijnwerpers. Helaas concludeer ik dat de politieke interesse voor deze groepen totaal verschillend is.

Foto: Elton Wollenberg

Fractievoorzitter Jeroen Brouwer in gesprek op de Markt

Afgelopen dinsdag besloot de raad over invoering van het ondernemersfonds. Als SP hebben we vooral de positieve kanten benaderd. Op veruit de meeste plekken waar een dergelijke fonds is opgericht, blijkt dat de samenwerking tussen bedrijven goed is. De oprichters, die ooit in Leiden begonnen zijn, zien zelfs dat Leiden hierdoor minder last heeft gehad van de economische crisis dan een gemiddelde gemeente.

Ondernemers betalen via de ozb zelf voor investeringen in de lokale economie, beslissen waar dat geld in hun eigen omgeving (deelgebied) aan uitgegeven wordt, of besluiten over teruggave van dat geld. Niet de gemeente, of raad heeft dat opgedrongen. Nee ondernemersverenigingen kwamen zelf met het initiatief en houden dat.

Op de bijeenkomst in Langbroek zijn er mogelijke problemen bij een dergelijk fonds naar voren gekomen. Dat agrariërs weinig tot geen nut in zo’n fonds zien begrijpen wij. Dat Cothense en Langbroekse ondernemers al flink samenwerken zien we eveneens in. Vandaar dat we een motie hebben ingediend die teruggave van de bijdrage mogelijk maakt. We denken dat met dit fonds met een goed onafhankelijk bestuur, bestaande uit verbinders en ondernemers, onze gemeente economisch vooral een enorme impuls kan krijgen.

Woensdagavond volgde de avond voor vrijwilligers met als hoogtepunt de uitreiking van de gemeentelijke vrijwilligersprijs. Met het oog op de steeds verdergaande participatiemaatschappij stonden vooral organisaties in het zonnetje die daarmee te maken hebben. Uiteindelijk werd de Stichting Hospice uitgeroepen tot vrijwilligersorganisatie van het jaar 2014. Wij concluderen maar weer eens hoe vitaal, krachtig en prachtig het lokale vrijwilligerswereldje in onze gemeente is.

Vrijwilligers en ondernemers maken zo samen de maatschappij. Opvallend genoeg was echter de politieke interesse totaal verschillend.

Op de avond voor ondernemers in Langbroek waren alle politieke partijen aanwezig, soms zelf met meerdere raadsleden. Tot mijn verbazing zag ik dat er op de vrijwilligersavond echter bijna geen leden van partijen aanwezig waren, hooguit wat leden in ruste. Vreemd, want juist de partijen die het hardst roepen dat meer vrijwilligers moeten komen, dat we moeten gaan voor een kleinere overheid en de verantwoordelijkheid meer bij de inwoners neer moeten leggen, waren afwezig.

Daarmee werd het verschil in interesse wel erg duidelijk. Ondernemers krijgen aandacht  en terecht. Waarom de vrijwilligers dan niet? Daar moet de politiek toch ook blij mee zijn? Natuurlijk zijn het drukke tijden. Daar weet ik alles van. Toch sturen wij altijd enkele raadsleden van onze partij naar zo’n avond. Op die manier je dank betuigen is toch wel het minste wat je kunt doen!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.