Samen aan de slag voor een sterk en betrokken Wijk bij Duurstede

5 oktober 2014

Samen aan de slag voor een sterk en betrokken Wijk bij Duurstede

Het valt allemaal niet mee. Opnieuw moet onze gemeente de komende tijd anderhalf miljoen bezuinigen.  Ik weet niet beter dan dat we ieder jaar geconfronteerd worden met nieuwe (rijks)bezuinigingen, hogere lasten en tegenvallende inkomsten. Dat begon al vóór de crisis.  En met die anderhalf miljoen zijn we er nog niet. Want er komen veel taken bij op het gebied van de zorg, de jeugdhulp en de toeleiding naar werk. Hier is een bedrag gemoeid van zo’n 10 tot 12 miljoen euro. Maar ook daarover krijgen we een Rijkskorting van zo’n 20 tot 25%, waarbij de gemeente opdraait voor de risico’s.

Bezuinigen kan simpel zijn. We kunnen subsidies stopzetten. Geen theater meer, geen museum, speeltoestellen weghalen, de zorg en kinderopvang overlaten aan de markt en zeggen dat evenementen en sportverenigingen zichzelf moeten bedruipen en het maar moeten maar uitzoeken. Leegstand en problemen in de binnenstad? Je kunt je schouders erover ophalen, net als over de benodigde investeringen op het industrieterrein.

Laat ik duidelijk zijn: in zo’n gemeente wil ik liever niet wonen. Wijk bij Duurstede is een relatief kleine gemeenschap, maar mag trots zijn op haar voorzieningen en wat zij te bieden heeft.  Die voorzieningen kunnen we alleen in stand houden door goed naar de kosten te kijken, zaken slim te doen en de handen uit de mouwen te steken. Dat loopt hier allemaal goed. En ja, daar hoort ook een beperkte lastenverzwaring (onroerend zaakbelasting) bij. Als de lasten hierbij iets boven het landelijke gemiddelde blijven liggen, want dat is in onze gemeente namelijk zo, dan is dat zo. Inwoners krijgen hier ruim bovengemiddelde voorzieningen voor terug: want dat is óók zo!

Ik ben er trots op dat we dementerende ouderen en jongeren met problemen goede hulp blijven bieden en de zorg betaalbaar houden door het zoveel mogelijk lokaal te organiseren. Ik vind onze hospice geweldig, net als onze levendige binnenstad. Ik ben trots op onze geweldige sportparken en verenigingen, op het theater, op de inzet van alle vrijwilligers tijdens het Shanty Festival, Kleurrijk Wijk, Koninginnedag, de Kunstmarkt, op de Gravenbol, enzovoorts.

Samen aan de slag betekent ook dat de overheid meer dienstbaar moet zijn aan haar burgers en organisaties. Dat betekent onnodige bureaucratie weghalen. We werken daarnaast aan de realisatie van een ondernemersfonds zodat we onze stad economisch sterker maken. Meer werk gunnen aan lokale bedrijven is ook zo’n punt. Daar maken we eveneens afspraken over. En bouwen aan de toekomst van de stad en de twee kleine kernen betekent letterlijk investeren in woningbouw, de twee buurtcentra De Horden en De Heul en zorgen dat er voldoende voorzieningen zijn in Cothen en Langbroek.

Tenslotte: samen aan de slag en alle nieuwe taken die op ons afkomen betekent nogal wat.  Dat kan alleen door als gemeente goed te luisteren, te stimuleren waar dat noodzakelijk is en ruimte te bieden aan goede initiatieven en die te ondersteunen.

Jeroen Brouwer,

Fractievoorzitter SP Wijk bij Duurstede.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.