Handen uit de mouwen

18 maart 2014

Handen uit de mouwen

De campagne zit er bijna op. Net nog wat laatste folders rondgebracht en nu is het ‘billenknijpen’ tot woensdagnacht. Dan weten we hoe er is gestemd. Hopelijk gaan veel mensen dat doen, want er staat wat op het spel. Hoe de uitslag ook is, een ding kunnen we verzekeren: wij zijn klaar om ook de volgende vier jaar de handen uit de mouwen te steken.

De crisis heeft het, samen met de daarop volgende bezuinigingen, de afgelopen periode niet makkelijk gemaakt. Maar het gaat in Cothen, Langbroek en Wijk bij Duurstede zeker niet slecht. Er is een goed sociaal beleid, wat betreft zorgvoorzieningen hebben we een voorbeeldfunctie, er wordt volop gebouwd door en voor inwoners, sporten kan op uitstekende velden, er is nog steeds een prachtig theater en kinderen kunnen in meerdere nieuwe gebouwen hun lessen volgen.

Het verleden biedt geen garantie voor de toekomst. Vandaar dat wij zeggen dat we ook in de toekomst blijven werken voor en met de gemeenschap. Want er is veel te doen. De zorg gaat nog een bezuinigingsronde tegemoet. Ouderen worden tehuizen uitgejaagd, thuiszorg wordt gekort, jeugdzorg komt naar gemeenten, net als delen van de AWBZ. Dat doen we door te reorganiseren, in te zetten op lokale activiteiten, zonder dure managers. Wij zijn er van overtuigd dat we daardoor de zorg overeind kunnen houden en tevens kunnen besparen. Maar de snelheid waarmee Den Haag dit neerlegt en de omvang van de bezuinigingen maakt het lastig. We willen ons er vol voor inzetten om te zorgen dat de mensen die het aangaat er zo min mogelijk last van hebben.

Werkgelegenheid is ook zo’n punt. De werkloosheid heeft een enorme vlucht genomen en neemt nog toe. Lokale middenstanders hebben het moeilijk. Mensen maken zich druk over de vraag of zij hun werk kunnen behouden. Dat vraagt om een maximale inzet. Ook omdat we door de nieuwe participatiewet voor deze mensen verantwoordelijk zijn. Dat betekent: kansen bieden, stimuleren, samenwerken met het onderwijs en bedrijven, maar ook oppassen voor verdringing van betaald werk.

Een lastige opgave? Ja, maar de oplossing is: handen uit de mouwen en er voor gaan! En dat betekent geen theoretische discussies over regie-gemeente, over windmolens (die er gewoon toch niet komen), betaald parkeren (waar een ruime raadsmeerderheid inclusief de SP tegen is), of de komst van een turbo-rotonde. Echt, er zijn andere kwesties die spelen. Ga daarom stemmen. Het liefst op de SP, maar in ieder geval op een partij die het verdient.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.