Gooien we uw geld over de balk?

8 maart 2014

Gooien we uw geld over de balk?

Voordat iedereen verder gaat met lezen, bied ik mijn excuses aan, aan alle ‘Janussen’ (zie ook deze column op ditiswijk.nl) onder u. Dit wordt namelijk een saai financieel verhaal. Sommige partijen, BBNu voorop, roepen nog wel eens dat er een miljoenenschuld is opgebouwd. Dat er met geld gesmeten is en de lasten eenzijdig bij de burgers terechtkomen. Natuurlijk laten wij dan zien hoe goed ‘ons gemeenschapsgeld’ besteed is (huizen, voorzieningen, goede zorg, enzovoorts) en dat het wel meevalt met die lasten.

Het is echter goed als een onafhankelijke bron dit aantoont. Zo verscheen zaterdag een onderzoek naar de financiën van alle gemeenten in de Volkskrant. Op basis van cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), de Vereniging van Nederlandse Gemeente (VNG) en de Rijksuniversiteit Groningen zijn de gemeentelijke financiën naast elkaar gelegd. En wat blijkt: Wijk bij Duurstede doet het niet slecht.

Het artikel (hier terug te vinden) geeft op kaart de lasten voor bewoners en uitgaven van gemeenten. Bij de uitgaven valt op dat Wijk bij Duurstede in de categorie zit met de minste kosten. De gemeente geeft per inwoner tussen de 1.000 en 2.000 euro (1.844 euro om precies te zijn). Tevens worden de uitgaven van 2010 en 2013 met elkaar vergeleken. Ook hier zitten we dik onder het landelijke gemiddelde. De uitgaven per inwoner zijn van 2010 naar 2013 zelfs met bijna 18% gedaald.

We gooien dus geen geld over de balk, zoals sommigen beweren.

En hoe zit het met onze schulden? Ook hier concluderen de onderzoekers dat Wijk in de laagste categorie zit. Zo is van onze buurgemeenten enkel de schuldenlast van Bunnik lager. Maar daar zijn de lasten voor de burger (voor OZB en andere woonlasten) weer vele malen hoger.

Wentelen we tenslotte de gemeentelijke lasten af op de burger? Ook dat valt erg mee. De totale lasten voor de inwoners zijn gemiddeld. In onze omgeving is enkel Houten voor huiseigenaren 80 euro per jaar goedkoper. In andere gemeenten in de regio is men overal duurder uit. Huurders zijn in de hele provincie qua lasten zelfs het beste af in Wijk bij Duurstede.

Zelfs deze, door onafhankelijke journalisten naast elkaar gezette cijfers zeggen het dus: Dit college deed het in een tijd van zware bezuinigingen gewoonweg redelijk tot goed.

Jeroen Brouwer, fractievoorzitter en lijsttrekker

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.