Fatsoenlijk besturen betekent niet voorkoken

16 december 2013

Fatsoenlijk besturen betekent niet voorkoken

Financieel zitten gemeenten nog steeds in zwaar weer. Het Herfstakkoord en nieuwe bezuinigingen hebben opnieuw gaten in de lokale begrotingen geschoten. Coalitiepartijen PvdA en VVD hebben in samenwerking met de SGP, Christen Unie en D66 de gewilde 6 miljard extra weten te bezuinigen. Met mooie woorden (het levert geld op voor gezinnen en het onderwijs) is het ingepakt en als ‘zoete koek’ geslikt. Nu de echte doorrekeningen gedaan zijn wordt het horrorscenario duidelijk. Opnieuw moet de gemeente Wijk bij Duurstede tonnen opvangen, bovenop de 2,5 miljoen euro die er de afgelopen jaren al gesneden is.

Begroten valt voor gemeenten niet mee tegenwoordig. In de Haagse speeltuin is het al zoeken geblazen naar coalitiepartners om de financiën op orde te krijgen. Was bij Rutte I nog de onwillige gedoogpartner PVV het probleem. Nu is het missen van de meerderheid in de Eerste Kamer dat. Met hulp van de CU, SGP en D66 wordt het beleid van de VVD en PvdA doorgezet. Met vooral extra bezuinigingen voor de gemeenten tot gevolg. Bijvoorbeeld: bij de nieuwe zorgtaken die de gemeente van het rijk en de zorgkantoren moet overnemen wordt opnieuw een half miljard extra bezuinigd.

Intussen is er nauwelijks economische groei, komen dagelijks meer mensen in de problemen en neemt de werkloosheid en armoede alleen maar toe, terwijl er niet geïnvesteerd wordt in zaken (behalve in die onzinnige JSF). Helemaal niet als alles zo makkelijk over de gemeentelijke schutting wordt gegooid.

Terug naar de lokale politiek. En dan is het goed om te melden dat gemeenten ook moeten laten weten waar de grenzen van behoorlijk besturen liggen. Gelukkig geeft de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) eindelijk aan dat het op deze wijze niet verder kan gaan met de overdracht van al die zorgtaken. Er moet of geld bij, of de bezuinigingen moeten anders vormgegeven worden. Ben benieuwd in hoeverre zij echter daadwerkelijk door durft te zetten.

De vraag die voor de Wijkse politiek voorligt, is hoe die nieuwe bezuinigingen ingevuld kunnen worden. Sommige partijen zijn van mening dat er zo snel mogelijk een lijst klaar moet liggen met kortingen. “Het college mag de aardappelen niet ongekookt doorschuiven naar een volgend college”, roepen ze hierbij. Zo hoeven ze, net als de laatste jaren vaker het geval is, zelf geen ideeën aan te dragen en kunnen zij lekker een ander de schuld geven van het kapot bezuinigen van de gemeenschap. En dan vervolgens ook nog zeuren welke bezuinigingen er niet gedaan mogen worden. Goedkoper kan het niet.

Laten wij als SP helder zijn: er zijn fundamentele veranderingen gaande. Dingen die de gemeente altijd betaalt, komen steeds vaker op het bordje van de inwoners terecht (linksom of rechtsom). Ik ben blij dat ik bij een partij zit die dat samen met inwoners, belangenorganisaties, enzovoorts wil vormgeven. Fatsoenlijk besturen doe je door wezenlijke keuzes te maken in overleg met de organisaties die het hart vormen van de samenleving. Samen moeten we die aardappelen koken. Dat deed ik vroeger ook met mijn moeder. Dat is niet het ‘doorschuiven van aardappelen’. Maar dat is ook niet de aardappels vanuit de luie (raads)stoel voorkoken, zodat betrokkenen het nakijken hebben. Nee dat betekent kijken hoe we deze gezamenlijk zo veel mogelijk op smaak kunnen brengen en houden! Zo komen we samen uit de crisis!

Fractievoorzitter Jeroen Brouwer