Strijd voor goede thuiszorg gaat door

29 april 2013

Strijd voor goede thuiszorg gaat door

Afgelopen week is er een zorgakkoord gesloten tussen de regering, de vakorganisaties en de werkgevers in de zorg. Overigens, zonder deelname van de grootste vakbond in de thuiszorg, de Abvakabo FNV. Hoewel het akkoord de enorme bezuinigingen op de huishoudelijke hulp vermindert, zet het nog steeds een dikke streep door een groot deel van het belangrijke werk dat de thuiszorg doet.

De gemeenten worden met ingang van 2015 verantwoordelijk voor de persoonlijke verzorging van mensen die hulp nodig hebben en voor de dagbesteding en begeleiding van ouderen met een beperking, terwijl de beschikbare middelen met een kwart gekort worden. Ten opzichte van de oorspronkelijke plannen van de regering worden de bezuinigingen een jaar uitgesteld. Dat is mooi, want het betekent dat de gemeenten langer de tijd krijgen om de overdracht goed te regelen.

Dit uitstel wordt betaald door een algehele korting op de verpleeghuizen en door te korten op mensen met een persoonsgebonden budget. Nog steeds zullen bovendien vele tienduizenden mensen die in de huishoudelijke zorg werken hun baan verliezen. En dat terwijl de werkloosheid al zo hoog is. Ook zullen veel mensen met een zorgvraag, die nu nog thuis kunnen wonen, door deze maatregelen gedwongen worden naar een verpleeghuis of zorginstelling te verhuizen, maar dan wel zonder de beloofde extra handen aan het bed.

Bijna 140.000 Nederlanders hebben hun handtekening gezet tegen de afbraak van de thuiszorg. Maar liefst 1.200 handtekeningen zijn er in Wijk bij Duurstede opgehaald. En meer dan 6.000 mensen hebben op 6 april jongstleden gedemonstreerd in Den Haag. Ook heeft de gemeenteraad van Wijk bij Duurstede een motie aangenomen die aangeeft dat de bezuinigingen op de thuiszorg volstrekt ongewenst zijn. Vele andere gemeenten hebben dat ook gedaan.

De acties tegen de afbraakplannen hebben geholpen, maar nog niet voldoende. Daarom gaat de SP samen met de Abvakabo FNV door met het organiseren van het verzet tegen deze plannen. Op zaterdag 8 juni 2013 staat opnieuw een grote demonstratie gepland. Dit keer in Amsterdam. Ik sta daar helemaal achter. Noteer deze dag daarom in de agenda en geef het door!
De mensen die meer willen weten of nu al actie willen voeren, verwijs ik graag door naar www.handenthuisrutte.nl van de Abvakabo FNV. Contact opnemen met de SP in Wijk bij Duurstede kan natuurlijk ook.

Jan Burger,
wethouder zorg/Wmo.