Investeren in de jeugd doe je niet met een leenstelsel!

10 oktober 2014

Investeren in de jeugd doe je niet met een leenstelsel!

Op dit moment wordt er gedebatteerd over het plan van minister Jet Bussemaker om het leenstelsel voor studenten in te voeren. Dit leenstelsel zorgt er voor dat jongeren met een enorme studieschuld van 30.000 euro de arbeidsmarkt opgaan als ze klaar zijn. Na de hypotheekschuld wordt het de grootste schuldenberg van Nederland.

De SP is van mening dat de studiefinanciering moet blijven om studeren toegankelijk te houden. “Uit onderzoek blijkt dat jaarlijks ruim 10.000 jongeren niet gaan studeren als het leenstelsel een feit is,” zegt SP-kamerlid Jasper van Dijk. Met name jongeren uit minder draagkrachtige families dreigen af te haken.

De jeugd heeft de toekomst, zegt men vaak. Daarom vind ik het belangrijk dat we als samenleving investeren in hun studies. Ook in Wijk bij Duurstede blijven we goed opgeleide mensen nodig houden, bijvoorbeeld in de zorg en het onderwijs.

Op 14 november organiseert ROOD, de jongerenorganisatie van de SP een demonstratie op het Malieveld in Den Haag. Ik hoop dat er ook veel Wijkenaren meedoen, oud en jong. Als we ons massaal laten zien in Den Haag, gaat het schuldenstelsel van tafel net als de langstudeerboete in 2012.

Daarom zeg ik: Tot vrijdag 14 november aanstaande, 14.00 uur op het Malieveld in Den Haag!

Elton Wollenberg,

Bestuurslid SP Wijk bij Duurstede

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.