Actievoeren loont

1 april 2013

Actievoeren loont

Het kan u haast niet ontgaan zijn: het actiecomité Wij zijn de thuiszorg Wijk bij Duurstede voert, gesteund door de Wijkse SP, de laatste maanden flink actie tegen de voorgenomen bezuinigingen van het kabinet op de zorg. Zij hebben 1200 handtekeningen opgehaald en waren met zesduizend anderen bij de landelijke demonstratie op 6 april jongstleden.

De inspanningen bleken niet voor niks. In plaats van 75 procent wordt er nu 40 procent bezuinigd, zoals in het zorgakkoord vermeld staat. Er dreigen echter nog steeds tweehonderd Wijkse gezinnen zonder de voor hen noodzakelijke zorg te komen zitten. Bovendien verliezen tientallen thuiszorgmedewerkers volgend jaar hun baan. En dat terwijl de zorgverzekeraars vorig jaar gezamenlijk een winst boekten van 1,4 miljard euro. Winst waar u en ik via de zorgpremie aan meebetaald
hebben. Winst over de ruggen van u en mij. Ondertussen blijft staatssecretaris Van Rijn volhouden dat er een redelijk zorgakkoord is gesloten. Redelijk voor wie?

Daarom gaat het actiecomité door. Op 8 juni aanstaande zullen zij zich in Amsterdam weer laten horen. Samen met veel andere thuiszorgmedewerkers, de Abvakabo en de SP. Hopelijk staat er dan een veelvoud van het aantal mensen dat op 6 april aanwezig was. Actievoeren loont, mits we het samen doen. Tweede kamerlid Renske Leijten verwoordde
het zo tijdens de Wijkse thuiszorgavond in februari: Als we samen een vuist maken tegen de bezuinigingsplannen op de thuiszorg is het maar de
vraag of die plannen doorgaan. Daarom moeten we massaal in bewegingkomen. De regering past een verdeel-en-heersstrategie toe. Het speelt
oud uit tegen jong, gezond tegen ziek. Daarom is het belangrijk dat we solidair zijn en actie met elkaar voeren.

De oproep tot actie van Leijten gaat niet alleen op voor de thuiszorg. Of het nu om huursverhoging gaat, of om slechte arbeidsomstandigheden, het recept is hetzelfde. Eén mens maakt meestal niet het verschil. Als we ons echter verenigen en met duizenden anderen samen protesteren, kunnen de machthebbers die stem niet negeren.

Elton Wollenberg,

Algemeen bestuurslid SP Wijk bij Duurstede

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.