Gemeenteraad zegt "Nee" tegen overeenkomst VNG met kabinet

12 januari 2014

Gemeenteraad zegt "Nee" tegen overeenkomst VNG met kabinet

Wijk bij Duurstede - De gemeenteraad van Wijk bij Duurstede wil een fatsoenlijke overgangsregeling voor de transitie van AWBZ-taken naar de gemeenten. Een ruime meerderheid steunde een motie van de SP die daartoe een oproep deed. “Los van het feit hoe partijen over de overgang van de nieuwe taken en bezuinigingen denken, moet dat gewoon goed geregeld zijn. Nu draaien gemeenten, instellingen en zorgvragers voor de risico’s op,” legt SP-raadslid Jan Oechies uit.

Het kabinet maakte onlangs bekend dat de persoonlijke verzorging niet wordt overgeheveld naar de gemeenten. Bovendien komen er extra bezuinigingen. Het bestuur van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) constateerde daarop dat een overgang van de andere zorgtaken naar gemeenten inclusief bezuinigingen niet haalbaar is. “Het aantal activiteiten om de bezuinigingen uit te smeren en de mogelijkheden om de zorg anders te organiseren worden immers fors beperkt,” aldus Oechies.

Een ander probleem vormt het tijdstip van behandeling van de wetgeving in Den Haag en het recht op een overgangsjaar dat voor een bestaande indicatie geldt. “Eind november hield de VNG een extra ledenvergadering. Vrijwel alle gemeenten wilden in Den Haag aandringen op een forse verlaging van de bezuinigingsopdracht en bovendien een fatsoenlijk overgangsbudget. Als mensen een nieuwe indicatie krijgen, kun je de zorg immers niet direct stopzetten. Een andere vorm van zorg regelen kost tijd. Het gaat daarbij zelfs om mensen die nu in een instelling verblijven en weer zelfstandig moeten wonen,” vertelt het raadslid.

In de gemeente Wijk bij Duurstede gaat het volgens Oechies al snel om een risico van een miljoen euro dat de gemeente misloopt. “Dat kunnen en willen we niet dragen. Maar we willen de rekening en problemen ook niet op het bordje leggen van de instellingen en de zorgvragers. De VNG zou daarover stevig onderhandelen met het kabinet en komt nu met vrijwel lege handen terug. Dat gaat dus niet,” besluit de SP-er.

Gemeenten moeten voor 15 januari aan de VNG laten weten wat ze van de overeenkomst vinden. De gemeente Wijk bij Duurstede geeft met haar uitspraak aan dat er opnieuw met het rijk gesproken moet worden over een zorgvuldige overgangsregeling