Vragen SP over inzet van Polen bij SW-bedrijf

22 juli 2011

Vragen SP over inzet van Polen bij SW-bedrijf

BIGA Groep
WIJK BIJ DUURSTEDE/BUNNIK - Via medewerkers van BIGA is de SP ter ore gekomen dat Poolse uitzendkrachten worden ingezet namens SW-bedrijf BIGA. “Wij hebben begrepen dat zij hun werk goed doen. Maar het lijkt ons beter dat er gezocht wordt naar personeel bij BIGA zelf, of bijvoorbeeld de Regionale Sociale Dienst. Zeker omdat er wachtlijsten zijn bij BIGA en ons is verteld dat niet alle medewerkers bij BIGA hun werktijd volledig benutten”, vertelt SP-raadslid Hans Pouw.

Het gemeenteraadslid vraagt zich af waarom de sociale werkplaats wel gezonde Polen inzet en geen mensen van de wachtlijst, mensen die door de strenge selectie zijn gekomen en dus recht op aangepast werk hebben.

“Het regionale SW-bedrijf BIGA heeft Polen ingezet. En dat terwijl sociale werkplaatsen zijn bedoeld om mensen met een arbeidsbeperking aan zinvol werk te helpen. Al jarenlang bestaat er een wachtlijst voor de sociale werkplaats en jaarlijks geeft de gemeente veel geld aan BIGA uit. Hoe is het dan mogelijk dat dit bedrijf gezonde werknemers uit Polen inzet?”

De SP vindt dat het college van Burgemeester en Wethouders in gesprek moet gaan met BIGA, zodat het werk ook zoveel mogelijk daadwerkelijk door mensen met een arbeidsbeperking wordt uitgevoerd.