Hulp bij hartstilstand: AED’s in Wijk bij Duurstede

16 januari 2008

Hulp bij hartstilstand: AED’s in Wijk bij Duurstede

Het college van Burgemeester en Wethouders besloot afgelopen week om vijf automatische externe defibrillators (AED’s) aan te schaffen. Eerder deden dat al een aantal bedrijven en zijn ook supermarkten en sportverenigingen bereid om een dergelijk apparaat te kopen. In alle kernen van de gemeente hangen straks apparaten die hulp kunnen bieden bij een hartstilstand. De actiegroep “AED Hartstikke nodig” is dan ook blij met deze resultaten.

Ieder jaar krijgen in Nederland rond de 16.000 mensen een hartstilstand. Ambulances doen er gemiddeld twaalf tot zeventien minuten over om bij een patiënt te komen. Bij een hartstilstand is snel ingrijpen echter van levensbelang. Als een slachtoffer van een hartstilstand binnen zes minuten op de juiste manier wordt gereanimeerd en een stroomstoot met een automatische externe defibrillator (AED) krijgt, neemt de kans op overleving flink toe.
Zo’n apparaat kost een paar duizend euro, maar er kunnen veel mensenlevens mee worden gered. Vandaar dat overal in het land AED’s worden aangeschaft door hulpdiensten, gemeenten, bedrijven en instellingen. Volgens de Nederlandse Hartstichting zijn er intussen tussen de tienduizend en vijftienduizend van geplaatst.

In Wijk bij Duurstede begon fysiotherapeut Jan Oechies, samen met de Hartstichting en gesteund door de SP, een actie om AED’s te plaatsen.
“Elke minuut telt. De overlevingskans bij hartfalen daalt iedere minuut met 10 procent. Als er een AED in de buurt is kunnen omstanders een levensreddende stroomstoot toedienen. Daarom is de aanschaf van die apparaten ook voor onze inwoners van groot belang”. Aldus Jan Oechies

Maar kopen en plaatsen van AED’s is onvoldoende. In de praktijk blijkt dat mensen vooral ook thuis en in de avonduren een hartstilstand krijgen. Daarom is in een aantal regio’s in ons land een zogeheten AED Locator opgezet. Bij hartfalen bellen omstanders het alarmnummer 112. De regionale meldkamer regelt vervolgens een ambulance. Direct daarna lokaliseert de meldkamer een aantal vrijwilligers in de buurt van de persoon met hartfalen. Die krijgen een sms-bericht met de locatie van het slachtoffer. Tegelijk krijgen andere vrijwilligers een bericht waar de dichtstbijzijnde defibrillator is.

”In Maastricht is in 2006 een project opgezet dat volgens dit principe werkt. Zo’n 150 vrijwilligers zijn daar getraind om de AED te gebruiken en hebben een pasje waarmee ze kasten kunnen openmaken waar de apparaten zijn geplaatst. De tijd waarbinnen de vrijwilligers ter plekke arriveren, varieert van twee tot acht minuten. Dat zijn dus echt levensreddende minuten. Dat is de volgende stap die we hier in Wijk bij Duurstede ook moeten zetten”, vertelt Oechies.

Nadelen lijkt de AED niet te hebben. Het apparaat is veilig: meet het geen fibrillaties (verstoord hartritme), dan geeft het geen schok. En moeilijk te bedienen is de defibrillator evenmin. Het toestel ‘denkt’ en praat, de gebruiker hoeft slechts te handelen.
“Toch blijft het een hulpmiddel. Daarom is er nog steeds behoefte aan hulpverleners die weten hoe ze hartmassage moeten geven. En goede voorlichting is nodig, want je hebt weinig aan een AED in een supermarkt als niemand weet dat er een hangt. Daar ligt nog een belangrijke taak”, zo besluit Oechies.

Mevrouw Wil van Dam is bereid gevonden de organisatie van de scholing op zich te nemen. Belangstellenden voor de campagne kunnen contact opnemen via de link op de website van de SP ( www.wijkbijduurstede.sp.nl ) of bellen met de coördinator Wil van Dam, tel. 06-41695302