Brief aan informateur voor aandacht gemeentelijke financiën.

25 februari 2024

Brief aan informateur voor aandacht gemeentelijke financiën.

De SP is van mening dat binnen de formatie van een nieuw kabinet de gemeentelijke financiën hoog op de agenda moet komen te staan. De motie van de SP is in de gemeenteraad van gemeente Wijk bij Duurstede aangenomen. Het college is gevraagd om een brief te sturen aan de informateur.

Vanaf het ‘ravijnjaar’ 2026 worden gemeenten nog eens met een extra 3 miljard gekort, zo is in de SP motie te lezen. Dat zal tot bezuinigingen leiden, wat ongetwijfeld gevolgen gaat hebben voor maatschappelijke opgaven zoals woningbouw, criminaliteitsbestrijding, zorg voor jongeren en ouderen, klimaat en energietransitie.

ZONDER GELD GEEN GEMEENTE

De SP noemt dit onhoudbaar en tevens een dreiging voor de democratische stabiliteit van gemeenten. Zeker het sociaal domein en de jeugdzorg zijn het kind van de rekening en daar zou de Rijksoverheid meer geld voor moeten vrijmaken. Dit zou ook opgemerkt zijn door informateur Plasterk in zijn eindrapport.

In gemeenteland zijn de zorgen groot. Zo werd het manifest ‘Zonder geld geen gemeente’ door meer dan 1100 raads- en commissieleden uit ruim 300 gemeenten ondertekend.