Stem SOCIAAL

17 september 2023

Stem SOCIAAL

Het politiek seizoen is de afgelopen weken weer langzaam in gang gezet. Na de kabinetsval komen er landelijke verkiezingen en zoals het er naar uitziet gaan kaarten goed geschud worden. Gelijktijdig behandelen we de lokale begroting. De gemeente moet meer dan twee miljoen euro bezuinigen. Het gekke is dat deze dingen in de media nergens aan elkaar gekoppeld worden. En dat terwijl gemeenten al jaren gebukt gaan onder de nukken van de Haagse coalitiepartijen die de kabinetten Rutte vormden.

Bestaanszekerheid wordt een belangrijke zaak. Uit onderzoek blijkt dat de PvdA dat woord de laatste maanden het meest gebruikt heeft bij Haagse debatten. Mooi dat de PvdA dat voorop zet. Aan de andere kant ook een tikkeltje vreemd. Er wordt namelijk door de media nooit gevraagd waarom mensen de bestaanszekerheid onder druk zien staan. Komt dat niet door de hoge huizenprijzen? En zijn die hoge huizenprijzen dan niet gekomen door een verstoorde markt?

Eerder greep een kabinet Rutte hard in bij de sociale woningbouw Door roekeloze investeringen van dik betaalde managers waren grote woningbouwcorporaties in de problemen gekomen. Die gingen aan de ketting, onder andere door de verhuurdersheffing. Dat was zo erg dat zij niks meer konden bouwen. De PvdA tekende met de VVD voor dit beleid. De SP was tegen. Oud-Kamerlid Paulus Janssen, uit Utrecht, kreeg achteraf zijn gelijk.

Of neem de zorg en welzijn hoek. Ook hier kwam de marktwerking op. Kosten moesten naar beneneden en de miljarden euro’s aan bezuinigingen kwamen bij gemeenten terecht. Met de WMO, de Jeugdzorg en de Participatiewet (de regeling voor uitkeringen) kregen gemeenten enorme taken erbij, maar geen knaken. Toegenomen wachtlijsten, volledig uit de hand gelopen jeugd en ouderzorg. Gemeenten moesten bloeden. En oh ja, ook de PvdA had hier mee te maken. Wellicht niet zo veel als D66, het CDA. Ook partijen als de PVV (ooit gedoogpartij) en GroenLinks (zoek het Kunduz akkoord maar eens op) pakten indien nodig de ‘bestuurlijke taken’ op. De SP vond toen al dat dit beleid ten koste ging van mensen, jong en oud. Agnes Kant kreeg helemaal gelijk.

Als je de laatste tien jaar politiek terugkijkt is het best gek dat vele partijen nu zo hard roepen dat zij voor oplossingen zorgen. Binnen de organisatie van nieuwe partijen zitten mensen die zelf jaren hebben meegewerkt aan de afbreuk. Wat gaan die dan nu veranderen?

Lokaal heeft het college verteld dat er meer dan 2 miljoen moet worden bezuinigd. De jaarlijkse uitgaven lopen op tot ongeveer 60 miljoen. De meeste van deze uitgaven zijn voor vaste, wettelijke taken. Ongeveer 12 miljoen hebben wij zelf in de hand. We moeten die 2 miljoen dus vinden in de 12 miljoen. En dat gaat over 2024 en 2025. In 2026 en 2027 loopt die rekening nog hoger op.

Die zaken die wij wel in de hand hebben zijn vaak onderdelen die dichtbij de inwoners liggen. Zaken als onderhoud van bermen en speeltuinen, zorg voor ouderen en jongeren of veiligheid via boa’s. Maar ook cultuur, sport of onderhoud van fietspaden. De kans is groot dat die twee miljoen op die twaalf moeten pakken.

Want we moeten bezuinigen. Allemaal omdat de kabinetten Rutte al jaren te weinig budget meegeven, al vanaf 2006 toen de Wmo (goed opgepakt door Jan Burger, met lokale mensen als Henk Ravenhorst en de nieuwe Binding). Dat gebeurde toen de nieuwe Politiewet in 2012 kwam (en ons Wijks bureau werd wegbezuinigd). Dat gebeurde met vele nieuwe regelgeving rond milieu (kost vele tonnen, waarvoor geen geld meekwam), en Jeugdzorg waar we tonnen op te kort komen.

De komende maanden liggen er alleen maar bezuinigingen op tafel die pijn doen. Die vele organisaties gaan voelen. Keihard, omdat het moet.

Zoek dus vooral partijen op die wel in hun programma zeggen dat ze investeren in gemeenten. Partijen die zeggen dat de kaalslag moet stoppen. Stop de kaalslag. Geeft mensen het gevoel van een goed bestaan. Een betaalbare woning voor iedereen, Zorg op maat voor iedereen. Sport en cultuur toegankelijk voor iedereen. Een gemeente met genoeg voorzieningen geeft bestaanszekerheid. Logisch dat iets hierover in ieder geval in ons partijprogramma staat.

Frans van de Tol
Fractievoorzitter SP Wijk bij Duurstede