SP wil snelle compensatie

9 maart 2022

SP wil snelle compensatie

Foto: jeroen Brouwer / Carlo Brouwer SP Wijk bij Duurstede

WIJK BIJ DUURSTEDE –  De energierekening stijgt al een tijdje. De oorlog in de Oekraïne maakt het nog erger. En ook veel andere prijzen schieten nu de lucht in. De koopkracht daalt en de vraag voor compensatie wordt steeds luider. De gemeente Utrecht maakt daarom vast 200 euro over naar de minima. Dat bedrag is in december 2021 al door het kabinet toegezegd. "Maar Den Haag loopt achter met het verstrekken van richtlijnen, wijziging van benodigde wetten en het overmaken van de benodigde budgetten. Utrecht wacht niet langer en maakt het geld vast over. Goed om dat hier ook te doen", meldt Jeroen Brouwer, die er namens de SP vragen over stelde.

Het kabinet sprak half december 2021 uit dat kwetsbare groepen een compensatie van 200 euro zouden krijgen. Dat was voor de verhoogde energierekening. Het uitwerken van deze belofte is nog niet gebeurd. ‘En dat terwijl er dankzij de oorlogszucht van Poetin, meer prijzen stijgen’, bekijkt Brouwer, ‘Helemaal in de maanden dat bijvoorbeeld de diftar-rekening binnenkomt of de kosten voor structurele zorg betaald zijn. Voor de  minima zijn dat zware tijden.’

De SP-er las dat de gemeente Utrecht daarom al vast de beloofde 200 euro gaat overmaken naar de inwoners die er recht op hebben. Zij wachten het overmaken van het budget niet af. De Wijkenaar hoopt dat ook het Wijkse college dit gaat doen. ‘Dat geld krijgen we terug. Het is voor veel kwetsbare inwoners echt nodig. Dat idee van Utrecht is dus zo slecht nog niet. Wat ons betreft kan het college hier vast mee aan de slag. Voor andere acties doen we dat ook. Laten we het voor de inwoners dan helemaal doen’,  vindt Brouwer.