SP wil radicaal anders werken

19 februari 2022

SP wil radicaal anders werken

Foto: Thierry Dumessie / SP Wijk bij Duurstede

WIJK BIJ DUURSTEDE - De Wijkse SP nam afgelopen week uit handen van Dennis ten Boske haar programma in braille in ontvangst. De vertaling die deze lokale ondernemer maakte, staat voor lijsttrekker Jeroen Brouwer symbool voor het motto van de SP; Echt voor iedereen. 'Het programma is omgezet door een lokale ondernemer die kansen pakt. Dat gaan we ook doen, samen met de inwoners voor jong en oud, ondernemers, sportclubs, zorgpartijen, voor woningen, veiligheid, duurzaamheid enzovoorts. Vol energie laten we betrokken echt meedoen’, vat Brouwer samen.

In haar verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022 kiest de SP-radicaal vóór Wijk, Cothen en Langbroek. “Of het nu om grote of kleine ideeën gaat, de SP kiest voor haalbaar en betaalbaar plannen, die een einde maken aan ieder-voor-haar-eigen-groepje-mentaliteit die er heerst’, aldus Brouwer, ‘We kiezen radicaal vóór samenwerken in plaats van meer marktwerking en concurrentie, vóór eerlijk delen in plaats van verdeel en heers. En vooral waar we het samen met inwoners doen.’

De Wijkenaar wil weer terug naar de SP-werkwijze en inzetten op lokale ervaring en deskundigheid. Inwoners moeten de macht weer terugkrijgen. ‘Van meedoen is ondanks de vele beloften en mooie woorden bij de huidige coalitie vaak weinig van terecht gekomen. Juist met de betrokken mensen en organisaties werden we Gouden Gemeente in de zorg. Door met starters samen te werken bouwden we op de oude Kamp in Cothen, Oranjehof in Langbroek, of nieuwe woningen aan de Steenstraat. Of knapten we het de sporparken in alle kernen op. De inwoners zijn de baas, niet de coalitie en de eigen vriendjes.’

Andere speerpunten zijn het bouwen van betaalbare woningen, het behouden van de kwaliteit van de lokale zorg en welzijn en voor iedereen betaalbare duurzaamheidsoplossingen. Ook hierbij zoekt de SP de samenwerking met betrokken Cothenaren, Langbroekenaren en Wijkenaren. ‘We willen de mogelijkheden pakken die er zijn, voor alle inwoners, sportclubs, ondernemers, boeren, organisaties, mensen met of zonder een beperking.'

De SP sluit geen mensen uit, maar zoekt samen naar de mogelijkheden. 'Dennis is al vanf zijn jeugd blind. Toch heeft hij een eigen bedrijfje Dorestad Services opgericht. Hij maakt er zo wat van het leven. Wat is nu nog mooier? Als SP zijn we trots op deze inwoners. Nu kunnen slechtzienden ook ons programma in braille lezen. Dubbel winst. Zo laten we zien dat we er echt voor iedereen zijn. We stropen samen de mouwen op om uit de crisis te komen' eindigt Brouwer.