Vragen over Dorestrand

30 maart 2021

Vragen over Dorestrand

WIJK BIJ DUURSTEDE – Enkele inwoners zijn al een tijd bezig met het initiatief om te komen tot een stadstrand. Het Dorestrand zou aan de Aalswaard richting steenfabriek de Lunenburgerwaard. ‘Op zicht een interessant idee en de moeite waard om te bekijken. Maar in de stukken die we krijgen staat dat de initiatiefnemers rechtstreeks naar de zandwinner van de Bosscherwaarden zijn gestuurd. Daar willen wij meer over weten’, meldt Frans van der Tol. Hij stelde namens de SP schriftelijke vragen hierover.

De gemeenteraad kreeg bij de afgelopen raadsvergadering diverse stukken van de leden van het burgerinitiatief Dorestrand. Zij zijn bezig met het creëren van een stadsstrand in de Lunenburgerwaard. Volgens de SP-er een interessante ontwikkeling. ‘Altijd mooi als inwoners zich zo inzetten. Het is immers een goed en veilig bereikbare recreatieplek dicht bij de stadskern. Mensen hoeven de dijk niet af te fietsen of rijden. Als dat kan, zou dat best mooi zijn’, vindt Van der Tol.

Bij de ingezonden notities zat een verslag van een gesprek van de initiatiefnemers met het college. Hierbij is de groep aangeraden om contact te zoeken met met Bosscherwaarden BV, de organisatie die bezig is met zandwinning en slibstort in de Bosscherwaarden. ‘Nu is al vaker gezegd dat met geld dat verdiend wordt, er eventueel een strand aangelegd kan worden. Maar over de Bosscherwaarden hebben we nog lang geen besluit genomen. We weten niet eens hoe ver dit project nu is, daar wachten we al heel lang op. Is het dan handig om al verwachtingen neer te leggen bij al die betrokken partijen”’, vraagt Van der Tol zich af.

Ook vraagt de SP-er zich af wat een eventuele verplaatsing van het strand betekent voor de rest van het gebied. ‘Het blijft een gemiste kans dat men geen plan heeft willen maken voor het hele gebied, maar blijft werken met puzzelstukjes. We zien dat de provincie hier achter de steenfabriek Lunenburgerwaard een natuurgebied aanlegt, met allerlei beperkingen. Wat gaat er dan bij een nieuw strand gebeuren met de Gravenbol? Dat is nu gewoon een recreatiegebied. Dat moet toch toegankelijk blijven?’, eindigt Van der Tol.