Lintje voor Wil van Dam

27 april 2020

Lintje voor Wil van Dam

Foto: Jeroen Brouwer / Jan Oechies

WIJK BIJ DUURSTEDE - Wil van Dam kende afgelopen vrijdag een bijzondere dag. Zij kreeg te horen dat benoemd is tot Lid in de Orde van Oranje Nassau. ´Oftewel ze heeft een lintje gekregen, legt SP-fractievoorzitter Jeroen Brouwer Tol uit, ´In het officiële bericht staat dat ze al sinds de jaren tachtig zich bezig houdt met de kwetsbare mensen in onze samenleving. Wij hebben dat gezien bij de AED Hartstikke Nodig en de Hospice. Wil ik echt zo´n zorgheld waar we trots op zijn.´

Van Dam staat al decennia mensen vanuit alle hoeken bij, met raad en daad. ´Als vrijwilliger heeft ze heel wat hulpbehoevenden van dienst geweest. Wij leerden haar kennen toen Jan Oechies vanuit het SP-bestuur aan de gang ging met de Hospice en AED Hartstikke nodig. Zeker van de laatste stichting is echt het boegbeeld geworden. Ze laat zien waar onze gemeenschap groot in kan zijn´, vindt Brouwer.

In het Lintjes-rapport valt te lezen dat zij vanaf 2008 de haalbaarheid en wenselijkheid van het Hospice onderzocht en meewerkte aan het bedrijfsplan. Later pakte ze met Oechies ook de wens voor het bekende AED-netwerk op. Brouwer; ´Haar kennis en kunde van zorgplannen en protocollen én van de Wijkse samenleving viel hier allemaal samen. Zo bracht ze ons zo veel. Een hele generatie AED-kenners zijn door haar opgeleid. Geweldig.´

Volgens de SP-er is de Wijkse gemeente een Gouden Gemeente geworden mede dankzij inwoners zoals Van Dam. ´Iedereen zegt altijd dat de SP wilt dat de gemeente alles gaat doen. Maar wij zijn juist voorstander van een gezonde gemeenschap. Dan moet je Wil, en ook al die andere mensen die een lintje hebben gekregen koesteren. Zo hebben we jarenlang veel op kunnen vangen, door het met de gemeenschap samen op te lossen. Wij kunnen trots zijn op die mensen´, eindigt Brouwer.