Oppositie tegen parkeerplannen college

11 maart 2020

Oppositie tegen parkeerplannen college

WIJK BIJ DUURSTEDE – Parkeren in en rond de binnenstad is altijd een politiek punt. Dat werd duidelijk bij de compensatie voor de parkeerplaatsen die na het traject Placemaking Markt elders gezocht moesten worden. Het college gebruikt hier een deel van de schapenwei aan het Walplantsoen voor. Onbegrijpelijk vinden oppositiepartijen DuurzaamWijk, D66, WijkNu en de SP. De eerste drie kwamen met een alternatief voor parkeren naast de RK Kerk. ´Helaas komen de plekken op de schapenweide. Het hele project rond de Markt wordt honderdduizend euro duurder. Zonde, want het had anders gekund´, bekijkt SP-er Frans van de Tol.

De discussie over het compenseren van de parkeerplekken speelt vanaf het project Placemaking Markt. Hier kwam de afspraak naar voren dat de verwijderde parkeerplaatsen rond het Walplantsoen gecompenseerd moesten worden. ´Het gekke is dat die belofte nooit zo besproken is in de gemeenteraad, terwijl dat nu meer dan honderdduizend euro kost. Het project rond de Markt is zo eens zo duur geworden. Een ophoging waar de raad nooit ja tegen heeft gezegd. Maar goed, daar ging het niet over. Het ging over parkeerplekken´, begint Van der Tol.

Bij het debat over compensatieplekken was voor het College snelheid en omkeerbaarheid belangrijk. Nieuwe plekken moesten snel aan te leggen en snel weg te halen zijn. Daar is de Schapenweide geschikt voor. Volgens de SP en DuurzaamWijk kon dat ook naast de RK Kerk. D66 sloot zich bij hen aan. Van der Tol; ´Hier kunnen de paaltjes morgen weggehaald zijn én snel teruggeplaatst worden. Wat vakken schilderen en klaar. Het is vele malen goedkoper, geeft zelfs het college toe. Bovendien heeft dit meer draagvlak bij betrokken partijen en het blijft het groen behouden.´

In de discussie gingen de meeste partijen mee met de argumenten van het college en dus wordt een deel van de schapenweide langs het Walplantsoen een parkeerhaven. Zonde, volgens de SP-er. ´Er lagen argumenten voor allebei de plekken. Wethouder Kosterman zei het goed; het is dan aan de raad om daar een keuze te maken. Als we argumenten weerlegden, kwamen er weer andere naar voren. Onbegonnen werk. Nu komt er een dure oplossing, verliezen we groen en voelen betrokken organisaties als VNMW, Schil met Pit, de Stichting Stadshaven en bewoners zich niet serieus genomen.´

Van der Tol bleef met een nare nasmaak zitten. ´Het college en coalitie deed net alsof er een snel en duidelijk besluit is genomen. Het dossier speelde al twee jaar en dat is het naast een dure oplossing, ook niet echt snel en daadkrachtig te noemen´, aldus de SP-er, ´Daarbij heeft het college zelf keer op keer aangegeven met allé mogelijkheden naar de raad te komen. Die belofte was echter niks waard. Er is zelfs geen geld vrijgemaakt voor weghalen van deze tijdelijke plekken. Is dat dan transparant of daadkrachtig? Lijkt mij meer ouwe politiek´, besluit hij.