SP met GroenLinks naar jongeren toe

2 februari 2020

SP met GroenLinks naar jongeren toe

Foto: Jeroen Brouwer / SP Wijk bij Duurstede

WIJK BIJ DUURSTEDE – De jeugd heeft de toekomst. Alle Wijkse politieke partijen hebben in het verleden wel uitgesproken meer met de jeugd te willen samenwerken. GroenLinks en de SP maken van die belofte nu werk. Daphne van der Mark en Jeroen Brouwer zoeken de komende maanden de jeugd op. ´We benaderen diverse organisaties om een antwoord te kunnen krijgen op de vraag; Wat wil de jeugd? Daar kunnen we dan wellicht iets aan doen´, melden zij.

Tijdens de laatste verkiezingen in 2018 riepen alle Wijkse partijen bij het debat in het Revius meer te willen samenwerken met de jeugd. In het voorjaar van 2019 werd deze leus bij een nieuwe debatavond nog herhaald. Verder bleef het echter stil. ´We waren als SP al bezig. Vorig jaar ben ik bijvoorbeeld met de leerlingenraad van het Revius bij de wethouder langs geweest over verkeer. De raad had vele ideeën en enkele hebben we met de wethouder besproken. Dat soort dingen willen we met GroenLinks dus verder bekijken´, begint Brouwer.

In Van der Mark trof hij een goede steunpilaar. Als docent kent zij de doelgroep door en door. Reden genoeg om mee te kijken. ´Neem de hele discussie rond vuurwerk. Daar gaan we echt het slechte gedrag niet goedpraten, want elke schadepost is er een te veel. Maar als we kijken de uiteindelijke gemeentelijke schade dan blijkt dat communiceren wel degelijk helpt. Juist die communicatie tussen jongeren en de politiek willen we de komende tijd opzetten´, aldus het GroenLinksraadslid.

De komende maanden gaan de twee verschillende plekken af. ´Een grote enquête, wat we als SP vaker doen. Maar nu dus met een ander´, lacht Brouwer, ´Dat moet een overzicht geven en kan als begint dien voor een structurele dialoog tussen de jeugd en de Wijkse politiek.´ Van der Mark vult hem aan; ´Want als we een ding allemaal willen is dat we willen kijken hoe we dat overleg kunnen verbeteren. Via een jeugdraad of ander organisatie? Zo geven we de jeugd de kans om mee te denken en mee te doen. Ze kunnen zelf de toekomst mee bepalen.´

GroenLinks en de SP willen diverse organisaties en plekken langs gaan om de jeugd zo breed mogelijk te benaderen. Het Revius vormt natuurlijk een belangrijke groep. ´Maar er gaan ook leerlingen naar Maarsbergen, of andere scholen. We willen die er ook zo veel mogelijk bij betrekken. En op de bekende hangplekken is veel informatie te halen. Daar kan misschien Binding iets in betekenen. Of Wijksport op het Sportpark. We nemen de tijd om dat goed te bekijken zodat we een mooi verhaal kunnen neerzetten´, eindigen twee gezamenlijk. Van der Mark en Brouwer zullen de komende weken de eerste organisaties bezoeken.