Eenzaam? Samen één!

18 februari 2020

Eenzaam? Samen één!

Foto: L Bergsma en M Dekker / M Dekker

WIJK BIJ DUURSTEDE – Gezellig samen koffie drinken, naar de film in het Calypso of langs de Kromme Rijn wandelen. Voor de een vanzelfsprekend, voor de ander hooguit een wens. Eenzaamheid, je niet verbonden voelen, is een maatschappelijk probleem. Reden voor GroenLinks, PvdA, SP en D66 om op 11 maart in het Huis van de Gemeente een inspirerende avond over eenzaamheid te organiseren: Eenzaam? Samen één!

“Als samenleving kunnen we iets betekenen voor mensen die zich eenzaam voelen”, vertelt PvdA-er Lodewijk Bergsma namens de initiatiefnemers. “Het gaat om elkaar ondersteunen, naar elkaar omzien. Dat kan ook laagdrempelig en dichtbij. Zoals samen een klus klaren of een luisterend oor bieden.”

Hoe dan?
Anno 2020 is de eenzaamheid groot. Net als de bereidheid van Wijkenaren om elkaar te ondersteunen. René van Vianen (GL): “Mensen willen vaak, ook op kleine schaal, bijdragen, maar vragen zich af: hoe dan?”

Interactief
Een van de sprekers is drs Emmy Davids, die onderzoek deed naar eenzaamheid én Wijk kent. Jeroen Brouwer (SP): “Op een interactieve manier bespreekt ze wat eenzaamheid is, wat het doet,  hoe we het kunnen begrijpen en wat we eraan kunnen doen.”

Verbonden buurt
Aandacht ook voor het nieuwe Wijkse initiatief Verbonden Buurt. Projectcoördinator Gerda van Berkel staat voluit achter de avond over eenzaamheid: “Natuurlijk sluiten we als Verbonden Buurt graag hierbij aan.”

Oud én jong
Eenzaamheid komt ook steeds meer voor bij jongeren. Een van hen komt uit eigen ervaring vertellen. Marijke Dekker (D66): “Door een ernstige ziekte verloor zij veel vriendschappen. Nu zet ze haar ervaringen in om anderen te helpen. Zo heeft zij in Utrecht speeddaten voor eenzame jongeren opgezet.”

Welkom
De avond is bedoeld voor eenieder die met eenzaamheid te maken heeft - als buurtgenoot of zorgprofessional - of geïnteresseerd is.

Woensdag 11 maart vanaf 20.00 uur in het Huis van de Gemeente, Karel de Grotestraat 30. Gratis toegang.

Regelmatig organiseren PvdA, SP, GL en D66 gezamenlijk een avond over een groen of sociaal thema. De vorige bijeenkomst ging over biodiversiteit.