SP idee parkeren nog bekeken

19 januari 2020

SP idee parkeren nog bekeken

Foto: Elton Wollenberg

WIJK BIJ DUURSTEDE – De besluiten zijn genomen. Het college voert deze uit. Er was wel slecht gecommuniceerd. Dat was de boodschap voor raadsleden bij de bespreking over parkeren op het Walplantsoen. ´Maar het college kijkt wel naar ons idee voor parkeren  van vergunninghouders op het Kerkplein. Dat levert compensatie op en is goedkoper dan een weitje huren. Zo houden we geld over voor echte oplossingen´, meldt SP-er Frans van der Tol.

Parkeren en verkeer leidt in de binnenstad al jaren tot commotie. Onderdeel van het aantrekkelijker maken van de Markt was het verwijderen en compenseren van parkeerplekken. ´Wellicht had men destijds met alle betrokken partijen direct door moeten pakken. Helaas is daar na maart 2018 te weinig mee gedaan. Nu is de druk groot en dat levert een duur tijdelijk plan op´, begint Van der Tol.

De SP-er zag wethouder Joustra in maart 2019, een jaar later dus, met een eerste uitwerking komen, waarbij het weitje aan het Walplantsoen deels gehuurd zou worden. ´Daar was duidelijk niet echt een meerderheid voor. Joustra beloofde om terug te komen met voorstellen. Drie weken later besloot het college gewoon door te gaan. In oktober is er zelfs een huurcontract getekend. Die belofte lapte men dus aan de laars. Geen open bestuur dus´, concludeert hij.

Met Jos Soons van DuurzaamWijk vroeg de SP een extra bespreking aan. Zij hoopten met betrokken partijen naar andere ideeën te kijken. Dat bleek dus niet te gaan. ´Het college geeft aan besluiten uit te voeren. Dat is maar net hoe deze besluiten bekeken worden. Er ligt een vraag vanuit het Markt-project. En er ligt twee ton op de plank voor het oplossen van het parkeren van evenementen. Hoort dit bij elkaar? Is het verstandig om de helft van dit budget uit te geven aan een tijdelijke oplossing? Dat is in tijden vol tekorten toch zonde?´, vraagt Van der Tol zich af.

In de begroting staat juist geld voor onderzoek naar parkeren en verkeer. Van der Tol stelde voor om eerst die zaken af te wachten. ´Dan kunnen we die twee ton beter gebruiken voor structurele oplossingen. Schil met Pit heeft daarbij best aangetoond dat parkeren naast de RK-Kerk ook kan. Als het college hun plan te duur vindt, of te lang vindt duren, wees dan creatief. Maak bijvoorbeeld plekken mogelijk voor vergunninghouders. Dat scheelt op het Walplantsoen plekken. Bankjes weghalen en wat strepen zetten, is vast goedkoper als tijdelijke oplossing. Dat is in ieder geval goed denken en doen.´

De SP is blij dat wethouder Wil Kosterman, die het stokje overnam van Joustra, de suggestie bekijkt. Er blijft wel een nare smaak over. ´Ten eerste omdat er lang over gedaan is. Ten tweede omdat de belofte om terug te komen naar de raad niet is nagekomen. Voorstellen van betrokken partijen zoals Schil met Pit of de Stichting Stadshaven zijn in de raad niet aan bod gekomen. Dat is toch een weer oude politiek, niet echt open, transparant of via participatie´, besluit Van der Tol.